Thursday, 26 September 2013

Posted by cikgu mat On Thursday, September 26, 2013
Assalamualaikum semua.
Jom kita bincang-bincang bab pembaziran ni.


Menjauhi perbuatan berunsur pembaziran dalam segenap sudut adalah langkah bijak dan terpuji selari dengan agama yang mesti dipatuhi setiap Muslim. Bertepatan dengan pendapat Ibnu Kathir yang menyatakan, pembaziran perbuatan mensia-siakan nikmat Allah kepada perkara maksiat yang dimurkai-Nya.

Orang yang tidak bersyukur dengan nikmat pemberian Allah dianggap sombong, lupa diri dan kufur. Mereka ini jarang mahu bersyukur jika mendapat rezeki yang sedikit bahkan luahan hati melalui keluhan dan alasan sangat suka sekali diberi. Begitu juga apabila mendapat rezeki yang banyak, bukan pujian yang singgah di bibir tetapi pujian terhadap diri sendiri yang terbit. Apa kita sudah lupa untuk bersyukur, sedangkan kita ini hanya insan yang hina?

Rasulullah SAW bersabda: “Siapa yang tidak bersyukur dengan pemberian yang sedikit, dia juga tidak akan bersyukur dengan pemberian yang banyak. Siapa yang tidak mensyukuri manusia, bererti dia juga tidak mensyukuri Allah. Memperkatakan nikmat Allah adalah tanda syukur dan mengabaikannya adalah kufur. Berjemaah itu dirahmati, sedangkan berpecah belah itu mengundang azab.” (Riwayat Ahmad)

Menyentuh konsep pembaziran, saya percaya ramai daripada kita tersalah memberi tafsiran yang hanya nampak pembaziran itu seolah-olah terhad kepada soal wang ringgit dan harta saja. Skop pembaziran cukup luas termasuk material (benda) dan bukan material seperti usia, tenaga dan ilmu.

PEMBAZIRAN 


Secara umumnya,ramai kalangan umat Islam tidak suka memanfaatkan masa sebaliknya dihabiskan dengan perbuatan merugikan seperti berbual kosong di kedai kopi.

Menyedari kepentingan waktu mendorong umat Islam sentiasa bersegera melakukan ibadah serta amalan yang memberi faedah seperti membaca buku, menghadiri majlis ilmu atau berusaha demi meningkatkan taraf ekonomi keluarga.

Bagi menguruskan harta kita dinasihatkan supaya mengamalkan sikap berjimat cermat mengikut keperluan.

Firman Allah SWT yang bermaksud: “Dan orang yang apabila membelanjakan harta, mereka tidak boros dan tidak pula bakhil dan adalah perbelanjaan itu di tengah-tengah antara yang demikian.” (Surah al-Furqan, ayat 68)

Ada juga segelintir masyarakat kita yang hanya tahu berjimat cermat apabila berada dalam keadaan miskin atau dilanda kesusahan. Pada hal kita disuruh berjimat cermat dalam semua perkara dan sepanjang masa.

Bazir air ketika wuduk Rasulullah SAW pernah menegur seorang sahabat bernama Saad bin Abi Waqqas kerana terlalu boros dalam penggunaan air ketika berwuduk. Teguran itu mengejutkan Saad kerana pada fikirannya air adalah perkara kecil saja.

Lalu beliau bertanya Rasulullah SAW: “Apakah terhadap air juga dikatakan boros? Maka segera Rasulullah bersuara: Memang, hingga jikalau engkau berada dalam sungai yang mengalir (sekalipun).” (Riwayat Ahmad dan Ibn Majah)


Apabila kita berjimat cermat dan bersederhana dalam mengurus harta, jiwa akan tenang, hidupnya mempunyai perancangan yang baik dan dapat menjamin kehidupan yang sempurna pada masa depan tanpa mengharapkan bantuan orang lain.

Orang yang menghargai nikmat Allah SWT adalah golongan yang tidak meremehkan pemberian Allah SWT, tidak merungut dan sentiasa berpuas hati jika memperoleh rezeki yang sedikit. Beginilah perangai dan tindakan golongan yang bersyukur kepada Allah.

Orang yang bersyukur, disayangi Allah SWT dan tetap mendapat ganjaran pahala daripada-Nya seperti firmanNya yang bermaksud: “Dan (dengan yang demikian) sesiapa yang menghendaki balasan dunia, Kami berikan bahagiannya dari balasan dunia itu, dan sesiapa yang menghendaki balasan akhirat, Kami berikan bahagiannya dari balasan akhirat itu; dan Kami pula akan beri balasan pahala kepada orang yang bersyukur.” (Surah Ali-Imran, ayat 145)


7 TABIAT PEMBAZIRAN

1. Merokok


Aktiviti paling membazir sepanjang hayat! Merokok merupakan salah satu sikap yang sangat tidak mendatangkan faedah kepada kamu. Walaupun kerajaan giat membanteras gejala ini namun masih ramai lagi yang melakukannya. Kepada si kaki rokok sedarlah akan pelaburan sia-sia kamu itu. Bayangkan duit gaji dibakar begitu sahaja. Hanya perlu mengurangkan gian merokok dengan menetapkan jumlah tertentu sahaja mampu membantu kamu agar tidak terlalu membazir dengan tabiat ini.

2. Kaki Wayang

Setiap kali gaji, panggung wayang ialah lokasi wajib untuk dikunjungi. jangan bazirkan wang kamu hanya kerana perasaan bosan yang tidak tentu arah itu. Memadai hanya mengehadkan aktiviti ini dua kali dalam sebulan. Selain itu, kamu juga perlu bijak memilih tayangan untuk ditonton agar tidak berlaku pembaziran pada duit tiket.

3. Gilakan Barangan Baru


Seronoknya apabila gaji mula masuk ke dalam akaun tetapi itu hanya di awal bulan sahaja. Cuba kamu fi kirkan bagaimana harus kamu teruskan hari-hari mendatang sekiranya wang kamu sudah habis? janganlah asyik berbelanja pada barangan baru setiap bulan. Sebaiknya kamu perlu menyenaraikan barang keperluan bulanan kamu agar tidak melebihi bajet yang sepatutnya.

4. Kurangkan Kad Prabayar

Setiap hari kamu pasti bergayut dan bermesej di telefon bimbit. Disebabkan rutin inilah kamu terpaksa menambah kos kad prabayar kamu setiap bulan. Bayangkan jika setiap hari kamu bazirkan RM5, ini bermakna kamu telah habis RM150 sebulan untuk kad prabayar. Sebaliknya jika kamu mengawal penggunaan kad prabayar, ini bermakna kamu telah berjaya

5. Karaoke

Sememangnya ramai remaja suka pada aktiviti ini. Kononnya ia mampu menghilangkan stres tetapi sekiranya pergi setiap hari pasti akan mengundang pembaziran yang tidak terkawal. Aktiviti ini bukanlah suatu rutin yang murah terutama apabila menyanyi di ruang yang agak kondusif kerana ia memerlukan pelaburan yang tinggi. Tanpa disedari, duit yang dilaburkan itu boleh digunakan untuk membeli set karaoke di rumah. Nyanyilah sepuasnya tanpa berlaku sebarang pembaziran.


 6. Hadap Restoran Mewah

Kamu seorang yang gemar menikmati hidangan lazat di restoran mewah? Sekiranya ya, apa kata kamu kurangkan sedikit rutin high class kamu itu. Bukanlah untuk menghalang kamu daripada menikmati hidangan lazat bertaraf bintang tetapi sedarlah jika kamu bukan daripada golongan yang berkemampuan lebih baik gunakan wang yang ada dengan memasak makanan sendiri.

7. Kaki Pusat Rawatan Kecantikan

Taasub terhadap kecantikan? Ramai remaja kini mudah terpedaya dengan agenda pusat kecantikan yang menjanjikan kecantikan luar biasa buat pengunjungnya. Tidak salah untuk tampil cantik, namun ia akan mengundang pembaziran apabila kamu terlalu kerap ke pusat kecantikan seperti spa dan salon. Pastinya ini akan menjejaskan sumber pendapatan bulanan. Dicadangkan agar kamu membuat satu jadual tepat dan asingkan sejumlah wang khusus untuk menjalankan aktiviti ini.

Sebaiknya, janganlah membazir pada sesuatu yang tidak bermanfaat untuk anda. Tambahan pula sekarang, segala bil dan barangan akan mula mencanak naik. Bukan kerajaan tiada duit tetapi mungkin kerana kita terlalu boros walaupun tiada apa-apa. Percaya atau tidak, itu pilihan anda. Kurangkan pembaziran dan tingkatkan pendapatan. Kurangkan sungutan dan tingkatkan kesyukuran. Mudah-mudahan kita menjadi hambaNya yang sejati.

*Jika anda rasa artikel ini bermanfaat dan mampu mengubah kesihatan dan hidup rakan-rakan anda, sila klik butang LIKE di atas ye, mungkin ada kebaikannya pada orang lain dan diri anda. "What you give, you get more back".

0 comments :

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...