Thursday, 27 February 2014

Posted by cikgu mat On Thursday, February 27, 2014

Assalamualaikum semua.

Apa khabar semua? Tentu anda sihat-sihat hendaknya. Al-maklumlah sekarang ni musim panas lit-lit kata orang Kedah. Panas yang melampau macam ni juga boleh menyebabkan pelbagai penyakit yang tidak kita ingini, jadi sila ambil berat terhadap kesihatan diri dan keluarga anda.

Bila sembang bab bisnes pasti ada ketika sukanya dan dukanya. Tapi yang saya nak share hari ni adalah tentang keseronokan sahaja.

Bukan apa, tak bestlah mengadu perkara-perkara duka dengan para pembaca, cukuplah Allah saja yang mengetahuinya. Bila cita-cita kita tinggi, maka segala kesusahan dan kedukaan hanya perlu dianggap remeh sahaja.

Jika itu yang menjadi pegangan anda, anda memang bakal JUTAWAN seterusnya. Jika tidak ada perasaan begitu, belajar-belajarlah menghargai dan bersyukur apa yang ada.

SUKANYA BISNES 

1. Saya tak pernah berbisnes sebenarnya walaupun menjual sebatang pen! Tapi saya memang gila. Bukan gila yang biasa tapi gila-gila. Saya suka buat sesuatu yang saya tak pernah buat, selalu rasa tercabar bila lihat orang itu ini dapat melakukan sesuatu yang jarang orang biasa dapat lakukan.

Saya suka melihat orang Melayu berniaga tapi malangnya tak ramai peniaga Melayu kerana bisnes adalah bidang yang sangat mencabar. So, saya decide untuk mula berbisnes!


2. Bila dah hampir 8 jam berada dalam pejabat dan asyik melihat desktop lappy jer, so saya mula mencari bisnes yang tidak menyusahkan saya sama ada dalam proses jualan atau pengurusan bisnes. Sementelahan lagi, modal juga tidak ada. So, gunakan medium pak cik google untuk mencari bisnes yang tidak memerlukan income yang kurang BESAR.

Godek punya godek akhirnya terjumpa dengan bisnes sekarang ni. Bila baca coretan ahli-ahlinya terus rasa 'wow'. Mana taknya, semua menggunakan medium online, bermula dari marketing hinggalah barang sampai depan pintu rumah dengan bermodalkan RM 75.

Apa tunggu lagi, grab the oppurtunity lah!

3. Ketika permulaan bisnes ni, kebetulan pula selepas itu Dr Azizan mula menggerakkan seminar beliau untuk tahun 2013, memang bertuah saya. Start je berniaga terus ada mentor yang mengajar. 

Adat berguru. Bila hendakkan ilmu mestilah dicari. Bermula dari hanya seminar percuma hinggalah berbayar, saya tetap mengikuti beliau dengan taatnya. Mana boleh lawan tok guru, tak berkat nanti ilmu.

Alhamdulillah, memang luar biasa ilmu yang diberikan. Banyak yang telah saya cuba dan sangat huru-hara hidup saya apabila satu persatu ilmu diubah menjadi tindakan praktikal luar biasa ketika itu. Mahu tak mahu, income pun 'terpaksa' huru-hara meningkatnya.

Prinsipnya mudah. Nak berjaya dalam bisnes, belajarlah dari orang yang telah berjaya dalam bisnes juga!

4. Saya bermula dengan kosong tapi alhamdulillah ramai dari rakan-rakan online mula menyertai saya dalam bisnes yang sangat mudah ini dengan tujuan yang satu,"Bantulah manusia sedaya upaya yang anda mampu". 


Mereka berjaya 'berubah' dari seorang yang penakut kepada orang yang berani, dari orang yang tak pandai bercakap kepada orang yang ramah santai, dari orang yang mulanya asyik berlapik,"Ustaz, tak pandailah" tapi kini berteriak girang,"Ustaz, alhamdulillah dapat bantu sorang lagi...Tengoklah testimoni ni".

Seronok tak jika kita yang dulunya bukan siapa-siapa dalam dunia bisnes tapi kini mampu berkongsi keseronokan dengan rakan-rakan kongsi yang lain dalam membantu ramai orang BERUBAH kepada satu personaliti yang di luar jangkaan tuan punya diri sendiri.

Pegang prinsip mudah,"Apa yang kita ada berikan. Apa yang kita beri mesti dapat semula berpuluh kali ganda pulangannya. Itu janji Allah".

5. Alhamdulillah dalam 6 bulan berbisnes ni kejayaan yang paling saya suka adalah bila setiap bulan pasti ada je ahli yang berhenti kerja. Alasannya mudah. Bonus sudah lebih 2-3 kali ganda dalam masa beberapa bulan dan lebih tinggi dari gaji dalam kerjaya sedia ada.

Tanpa tekanan kerja, punya banyak masa untuk keluarga, tak perlu modal masa dan tenaga yang banyak dan tak perlu mendengar tengkingan 'orang atas', maka ramai yang berpencen muda dengan Shaklee, syukur sangat-sangat.


Mereka sedar bahawa kerja 8-10 jam sehari tanpa rehat selama puluhan tahun belum tentu akan membahagiakan kehidupan sekeluarga tapi dengan hanya bekerja 12 jam sehari selama setahun yang pertama dan akhirnya boleh berehat untuk selamanya tentulah lebih membahagiakan mereka.

Ingat ye, tiada bisnes yang melabur bulan ni, bulan depan dapat 5-6 angka melainkan pasti ada masalah pada sistem pengurusan bonusnya yang lebih mirip kepada MLM (multilevel marketing) yang diasaskan atas konsep 'skim piramid' yang sangat zalim kepada orang lain!

6. Yang paling seronok adalah bagaimana dalam bisnes ni konsep hubungan dengan Allah dan hubungan dengan manusia benar-benar dititkberatkan. Kami diajar supaya benar-benar bergantung hanya kepadaNya di samping menjaga customer seperti raja.

Yang perlu dinasihatkan, kita nasihatkan. Yang perlu ditegur, kita tegur dan begitulah seterusnya.

Cuma bab kerohanian itu bukan dibuat-buat, ia benar-benar wonderful! Bagaimana perasaan tu tak dapat digambarkan. Sangat MENGELIRUKAN untuk pertama kalinya.


Kita yang dulunya sangat-sangat takut 'derhaka' kepada bos tapi bila dah berbisnes, perasaan pergantungan kepada Allah sebagai Maha Pemberi Rezeki benar-benar dirasai hakikatnya bukan main-main. Yakin benar dengan Allah sebagai sumber kekuatan dan rezeki yang sebenar!

People always tell you be careful what you wish for. I never believed them. The lights always looked brighter across the river.

*Bagi yang tidak keberatan untuk share pengetahuan ini bersama orang lain, sila tekan butang LIKE di atas post ini. Semoga ia menjadi manfaat untuk semua rakan-rakan anda yang memerlukan post ini dalam usaha untuk hidup lebih sihat, ceria dan bahagia. 

1 comment :

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...