Thursday 10 July 2014

Posted by Unknown On Thursday, July 10, 2014

Assalamualaikum semua...

Beberapa hari di awal Ramadhan, saya masih berkira-kira untuk menulis post ni. Takut sekali jika mencederakan emosi saudara seIslam saya yang besar kemungkinan pada sangkaan saya sangat susah mahu meninggalkan rokok dan racun asapnya sekalipun pada bulan mulia ini.

Sehinggalah semalam, apabila tiba berita serangan Israel ke atas Palestin semakin 'mengganas' dengan jumlah syahid di kalangan kanak-kanak yang tidak berdosa semakin meningkat. Jika dicampur tolak dengan korban lelaki dan wanita yang lain, tentulah tidak cukup angka kita mahu mengiranya.

Berita ini mungkin tidak bermaksud apa-apa kepada orang bukan Islam, tapi realitinya adalah sebaliknya. Ramai orang bukan Islam sangat cakna dengan isu ini. Maka bagaimana kita boleh membiarkan diri kita seoalah-olah tidak terkesan dengan isu ini sedangkan kita adalah sebahagian daripada umat Islam?

Tidak perlu saya jelaskan betapa seronoknya kerajaan kutip cukai rokok atas derita penagihnya.

Tidak perlu saya ungkit betapa 'ngamnya' syarikat pengeluar rokok dengan Israel.

Tidak perlu juga saya nyatakan telah berapa ratus fatwa seluruh dunia yang telah keluar berkaitan haramnya merokok.

Tidak perlu lagi saya bentang ribuan kajian menunjukkan betapa berbahayanya segala chemical yang sangat berbahaya kepada kesihatan.

Cuma di sini saya ingin nyatakan, berhentilah merokok!

Jika tidak untuk orang lain pun, berhentilah untuk keluarga tersayang anda.

MY LIFE DECLARATION!

Salah satu deklarasi hidup saya yang bermaksud janji saya sepanjang hidup yang pendek ini adalah saya tidak sekali-kali akan merokok sekalipun saya mampu.

Sejak di sekolah agama dahulu, dikelilingi rakan-rakan remaja yang telah berjinak menjadi perokok cilik, dikelilingi oleh bapa-bapa saudara yang merokok, saya telah memasang deklarasi ini di dalam diari hidup saya.

WHY?

Kerana saya SAYANG keluarga saya. Kerana sayang, saya perlu berkorban.

+ Ibu bapa yang telah membesarkan saya pasti tidak mahu melihat anak yang dibesarkan oleh tangannya mati sia-sia akibat rokok sedangkan mereka mengharapkan satu kematian yang membanggakan mereka bukan sebaliknya.

+ Jika punya isteri, saya tidak sanggup untuk biarkan dia mencium bau bususk di badan saya ini. Ia sangat memberi malu kepada pasangan saya dan merosakkan emosinya kerana mempunyai suami pengotor yang segala bau bermula dari mulut, kulit, pakaian sehinggalah rumah menjadi busuk.

Apatah lagi ketika bersama orang ramai jika bau busuk itu juga tercium sehingga mereka boleh mencercanya sebagai perempaun tak pandai jaga laki.

+ Jika ditakdirkan punya anak-anak. Allah, betapa berdosanya saya sebagai ayah yang telah merosakkan darah daging sendiri, baik dari segi jasad, rohani hinggalah emosi.

Mana mungkin zuriat yang baik datang dari ayah yang tidak menjaga mulut dan perutnya dari rokok yang haram itu.

Mana mungkin mulut anak mengulang-ulang tasbih, tahmid dan takbir sedangkan mulut ayahnya mengulang-ulang meletakkan perkara haram di mulutnya.

Bagaimana mungkin ketika anak saya dewasa satu masa kelak dan menjadi anak yang degil dan tidak beradab, saya mula menyalahkan orang itu dan ini. Sedangkan semua punca kesalahan itu bermula dari diri sendiri!


Tuan-tuan, saya bukanlah orang yang terlalu baik untuk semua orang. Tapi saya ingin sekurang-kurangnya menjadi orang yang baik untuk keluarga saya sendiri. Jika dengan keluarga sendiri saya tidak mampu berbbuat baik kepada mereka, maka apa gunanya anugerah keluarga ini?!

Bulan ini bulan Ramadhan, bulan di mana nafsu kian lemah, keinginan kian dhaif, maka berusahalah sedaya mungkin untuk hentikan tabiat dan ketagihan merokok itu tanpa sebarang alasan lagi.

Jika di bulan Ramadhan yang mana rohani kita menjadi kuat, kita masih tidak mampu menghentikannya, bagaimana mungkin kita hentikannya di bulan lain?!

JIKA PERLUKAN BANTUAN

Jika tuan puan adalah seorang penagih tegar dan telah mencuba beberapa kali untuk berhenti dari ketagihan rokok ini namun masih belum berjaya, saya tawarkan bantuan kepada tuan puan dengan pengambilan Vivix Shaklee.

Ia mampu menghapuskan keinginan ketagihan itu 100% dan secara langsung memperbaiki tahap kesihatan anda sekalipun anda penghidap penyakit tahap kronik akibat rokok. Syaratnya mesti mendapat konsultasi yang tepat daripada saya.

TAHUKAH ANDA?

Setiap satu sedutan dan hembusan daripada rokok menghasilkan beribu-ribu radikal bebas dalam tubuh badan manusia. Silakan tuan kira berapa sedutan dan hembusan pada satu batang rokok! Sangat mengerikan!


Radikal bebas adalah keadaan di mana ketidakstabilan ataupun kehilangan atom oksigen dalam pasangan elektronnya menyebabkan ia perlu mencuri atom daripada pasangan yang lain. Kecurian atas kecurian menyebabkan terjadinya radikal bebas.

Sebab itu sistem sel-sel kita takkan stabil disebabkan keadaan tersebut dan paling ketara kesannya adalah sel-sel terpaksa berkerja keras kerana menampung tugas sel yang telah rosak menyebabkan proses penuan berlaku dengan lebih cepat daripada sepatutnya dan mewujudkan banyak penyakit dalam badan.


Vivix Shaklee ini bertindak untuk menggantikan sel-sel yang telah dirosakkan dengan sel-sel yang baru. 

Sebab itu seperti di dalam testimoni di atas, selepas beberapa hari mengambil sesudu teh, beliau merasakan seperti pahit bila mahu merokok. Seolah-olah seperti kali pertama mahu merokok. 

VIVIX membantu untuk memperbaiki dan memperbaharui sel-sel tersebut dengan sangat cepat secara semulajadi, selamat dan berkesan.

Saya percaya, jumlah duit yang di'lebur'kan untuk membeli rokok lebih baik di'labur'kan dengan memperbaiki kesihatan dengan pengambilan Vivix Shaklee.


Sokongan moral para isteri untuk membantu suami, sokongan anak-anak untuk ibu bapa untuk menghentikan ketagihan rokok juga saya kira sangat membantu dan diperlukan oleh mereka.

Semoga para pembaca memilih untuk hidup secara sihat dan memilih untuk berkasih sayang tanpa asap rokok lagi.

Jalinkan kasih sayang baik sesama kita di Malaysia hinggalah ke Palestin tanpa rokok!

# You can contact me or placing your order NOW here!


https://www.shaklee2u.com.my/widget/widget_agreement.php?session_id=&enc_widget_id=ffc240fc1e1b0a7046828ca0e7877d9f


Mohd Taufiq
Pakar Kesihatan & Kejayaan Shaklee
019-2486694

*Bagi yang tidak keberatan untuk share pengetahuan ini bersama orang lain, sila tekan butang LIKE di atas post ini. Semoga ia menjadi manfaat untuk semua rakan-rakan anda yang memerlukan post ini dalam usaha untuk hidup lebih sihat, ceria dan bahagia. 

0 comments :

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...