Thursday 16 October 2014

Posted by Unknown On Thursday, October 16, 2014

Satu saat, saya bertemu dengan seorang kawan di rumahnya.

Sambil bersilaturrahim, saya ingin  mengajaknya berbisnes.

#

"Pak, ayuh pak ikut berbisnes dengan saya."

"Saya tidak mahu pak!" jawabnya mantap.

Kemudian saya tanya,"Kenapa?"

Jawabnya,"Saya takut kaya"

Saat itu saya kaget, ternyata ada orang yang takut kaya.

Dia sangat faham kalau menjalankan bisnes risikonya adalah kaya.

#

Lalu saya bertanya,"Kenapa anda takut kaya?"

Saya takut hubbun dunya......Saya takut cinta kepada dunia.

Dalam hati saya berbisik,"Luar biasa kawan saya ini. Dia orang yang soleh."

Dalam hati, saya berdoa,

"Ya Allah, orang soleh seperti inilah yang patutnya kaya. Kerana kalau kekayaan dipegang oleh orang-orang soleh, insyallah rahmatan lil a'lamin. Menjadi rahmat sekalian alam."

Tapi sayangnya,

'ORANG KAYA TIDAK MAHU SOLEH, ORANG SOLEH TIDAK MAHU KAYA'.

#

Kemudian saya bertanya, "Adakah hubbun dunya penyakitnya orang kaya sahaja?"

"Tidak, orang miskin pun banyak menderita penyakit hubbun dunya. Masalahnya bukan ia kaya atau ia miskin tapi bagaimana kita bersikap terhadap kekayaan"

Dengan alasan inilah banyak umat Islam yang tidak mahu bekerja keras, tidak mahu berusaha menjadi orang kaya dan tidak mahu menjadi orang besar.

'UMAT ISLAM TERLALU BESAR UNTUK PUNYA CITA-CITA KECIL!'

Umat Islam harus kaya.....

Seperti kayanya Abu Bakar as-Siddiq, seperti kayanya Umar bin al-Khattab dan kayannya Uthman bin Affan.

Kerana kekayaan merekalah Islam boleh berjaya!

#

Rasullullah SAW mengajarkan kita untuk berdoa,

"Ya Allah, aku berlindung kepadaMu dari kekufuran dan kefakiran, aku berlindung kepadaMu dari azab kubur".

Yang menjadi masalah bukan seberapa banyak kita mendapatkan wang....

'TAPI WANG ITU...DARI MANA DAN UNTUK APA?'

Kata Rasulullah SAW:

"Kita tidak boleh iri melainkan kepada 3 orang, iaitu orang yang berilmu, kemudian mengamalkan dan mengajarkannya, orang yang mati syahid dan orang kaya dan dermawan"

#

Ingatlah....

Kita adalah harapan masa depan umat.

Bangkit mulai sekarang.

Harapan itu pasti ada.

Allah bersama kita.

~ Ustaz Bagus Hernowo ~

Disusun semula oleh:

Mohd Taufiq
Motivator Kejayaan & Kesihatan
WAFIQ EMPIRE

*Bagi yang tidak keberatan untuk share pengetahuan ini bersama orang lain, sila tekan butang LIKE di atas post ini. Semoga ia menjadi manfaat untuk semua rakan-rakan anda yang memerlukan post ini dalam usaha untuk hidup lebih sihat, ceria dan bahagia.

0 comments :

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...