Monday, 7 September 2015

Posted by cikgu mat On Monday, September 07, 2015
Assalamualaikum semua.

Saya doakan semua pelawat wafiqulya dalam keadaan sihat sejahtera iman dan tubuh badan semua.

Saya doakan anda kaya, berjaya dan bahagia.

Jom saya kongsikan drama rumahtangga bersama seorang suami bergaji RM3 000 sebulan.


AL-KISAHNYA

25 hb/26 hb....

Suami dapat gaji bersih RM3,000 terus buat internet banking bayar:

  • Bil air RM30
  • Duit rumah RM700
  • Duit kereta RM700
  • Bil telefon suami isteri RM200
  • Bil elektrik RM170
  • Ansuran motor kapcai RM150
  • Yuran tuisyen anak RM150
  • Tukar RM150 duit pecah untuk belanja sekolah anak-anak.

Jumlah Keseluruhan habis dibelanjakan RM2,250.

Lalu berbekalkan duit baki gaji RM750 balik ke rumah jemput isteri dari tempat kerja, terus disambut dengan isteri satu soalan,

"Hari ni hari gaji abang kan? Jom pergi beli barang dapur. Banyak dah habis barang dapur ni sambil bawa anak-anak makan luarlah malam ni! 

Sebab I tak laratlah nak masak hari ni. Lagipun, anak-anak pun esok hari sabtu cuti kan?"

Suami mengangguk lemah terpaksa setuju demi anak dan isteri.

Sampai di rumah disambut pulak dengan anak bongsu.

"Ayah.. Cikgu adik cakap hari Isnin, Cikgu nak RM20 untuk beli baju sukan yang baru." 

Isteri spontan menyampuk.

"Mintak kat ayah.. Ayah baru dapat gaji."

Anak yang sulung pula mencelah.

"Ayah.. Kakak pun nak duit RM30 hari Isnin ni. Untuk beli buku rujukan. Dah dekat nak periksa ni."

Si suami terus mengeluarkan RM50.00 untuk anak bongsu dan anak sulung. 

Tinggal baki RM700

(Baru hari pertama terima gaji tu..!!!)

Kemudian, selepas maghrib berangkatlah anak beranak ke kedai untuk makan dan berbelanja barang dapur.

Sebelum itu suami singgah isi minyak kereta RM50.00.
(Baki gaji RM650.00) 

Kemudian langsung ke kedai makan dan makanlah anak beranak tersebut dgn bil makan berjumlah RM50.00. 
(Baki gaji RM600.00).

Setelah itu, langsung pergi berbelanja barang dapur dengan jumlah RM250.00 untuk beli barang kering dan RM50.00 untuk beli barang basah.

(Baki gaji RM300.00)

Setelah semuanya selesai, pulanglah keluarga tersebut ke rumah dengan suami hanya tinggal gaji yang baru dapat pagi tadi sebanyak RM300 sahaja.

Maka tidurlah si suami dengan mata yang terkebil-kebil mengenangkan baki duit yang tinggal baki hanya RM300.00 dari jumlah gaji bersih RM3,000.00 dalam beberapa jam sahaja dapat gaji tadi.

Esoknya, pagi Sabtu, isteri suruh si suami belikan roti canai untuk sarapan pagi.

Suami pun pergilah beli dengan modal RM5.00 dan surat khabar RM1.50. (Baki gaji RM293.50)

Manakala menjelang petang, si isteri dan anak-anak ajak suami jalan-jalan di Pasar Malam Jalan TAR sempena Malam Minggu. 

Si suami ikutkan jugak dalam keadaan dilema bagi menjaga hati isteri dan anak-anak. Terpaksa tambahkan lagi minyak kereta sebanyak Rm30.00. (Baki gaji RM263.50).

Sesampai di Jalan TAR, si isteri berkenan dengan tudung bawal berharga RM15.00 minta dibelikan. Suami pun keluarkan duit bayar (Baki gaji RM248.50) . 

Kemudian bila ke depan sedikit, bahagian pakaian kanak-kanak pula nampak baju tidur anak-anak yang berharga RM15.00 sehelai. Isteripun selamba berkata.

"Bang....Baju tidur bebudak ni pun dah lusuh. Belikan dorang yang baru nie. Murah jer. RM15 hengget."

Suami pun keluarkan lagi RM30.00 untuk baju tidur anak-anak (Baki gajiRM218.50).

Lalu terus pulang ke kereta untuk balik ke rumah bersama-sama. 

Tetapi dalam perjalanan nak pulang, anak-anak merengek dahaga dan lapar, mintak singgah di kedai makan untuk makan malam. 

Sang ayah kesiankan degan rengekan anak pun singgah lah di Kedai Makan Tomyam dan makan dengan membayar RM30.00 lagi.

Jumlah keseluruhan baki yg tinggal selepas 48 jam dapat gaji ialah RM218.50.

Esok hari Ahad. Isteri suruh pergi kedai pagi-pagi untuk belikan santan dan sedikit ikan bilis untuk masak nasi lemak sebagai sarapan pagi. 

Suami bermodalkan lagi RM7.00 dan RM1.50 untuk suratkhabar. Tinggallah duit gaji genap RM210.00.

Malamnya pulak, beri pada isteri Rm150.00 untuk belanja makan dia di pejabat atas dasar nafkah kepada isteri tercinta!!!

Maka bermulalah pagi hari Isnin si suami dengan berbekalkan modal baki gaji hari jumaat kelmarin sebanyak RM60.00 untuk isi minyak motor dan makan di pejabat, serta menghitung hari lagi untuk ke 25hb/26hb yang akan datang sama ada sampai atau tidak??

Selang seminggu selepas itu, pada hujung minggu isteri ajak balik kampung melawat ibu ayah dia di kampung. 

Suami katakan dengan muka sedih...

'... Tidak ada modal. Tinggal baki gaji RM60 je nak buat modal hidup sampai hujung bulan ni...'

Lalu isteri menjawab dgn sinis..

'.. Kalau ajak balik kampung saya je, tak de duit. Kalau ajak balik kampung saya je, abang kata tak de duit. Mana pergi duit gaji abang selama nie? 

Tak kan lah baru seminggu gaji tinggal baki RM60? Sudah tak berduit. Abang ada simpan pompuan lain ke..?" 

Terpinga-pinga suami. Confused! Blurred!! 

Nak dijawab, jadi perang. Nak diceritakan yang sebenar nanti, disalahkan balik, kata kita mengungkit hanya sebabkan belanjakan tudung RM15.00 tu...

Begitulah realiti kehidupan seorang suami yang penyabar demi melaksanakan amanah dan tanggungjawab. 

p/s: Kepada yang masih bujang, sudah bersediakah anda untuk menghadapi situasi sebegini?

****** 

Masa depan itu dibeli oleh masa sekarang.

Kadang-kadang isteri juga tidak perasan apa yang mereka lakukan. Jadi, kesianlah dengan suami setelah menghayati 'drama' ni.

Semoga bermanfaat.

*Bagi yang tidak keberatan untuk share pengetahuan ini bersama orang lain, sila tekan butang LIKE di atas post ini untuk SHARE bersama rakan-rakan. Semoga ia menjadi manfaat untuk semua rakan-rakan anda yang memerlukan post ini dalam usaha untuk hidup lebih sihat, ceria dan bahagia. 

0 comments :

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...