Wednesday 24 July 2013

Posted by Unknown On Wednesday, July 24, 2013

Sering saya terdengar kawan-kawan perempuan cakap, “Aku dah 2 bulan tak datang period ni, maybe hormon tak stabil kot”. 

Pernah tak anda terdengar kenyataan seperti ini. Memang ada di kalangan kawan dan pelajar saya yang berbulan tak datang period bahkan ada yang 5 tahun sekali baru ada. 

Kalau dah berkahwin, mungkin kita tak kisah sangat. Sebab kalau breastfeed anak, memang normal kalau tak datang period. Tapi kalau anak dara yang mengadu tak datang period sampai 5 bulan, apa sebabnya tu yer. 

Jom berkongsi!

Bagaimana Ketidakseimbangan Hormon Terjadi??


Badan wanita mengalami kitaran haid secara puratanya sebulan sekali. Estrogen hanya dirembeskan dalam hari ke 10-12 kitaran haid. Jika pengovulan berlaku, maka progesteron akan dirembeskan oleh ovari. 

Pada hari ke-28, aras kedua-kedua hormon tersebut akan menurun dan mengakibatkan pendarahan. Akan tetapi, jika pengovulan tidak terjadi, pendarahan masih akan berlaku tetapi aras estrogen tidak akan diimbangi oleh progesteron. 

Ini menyebabkan terjadinya ketidakseimbangan hormon, yakni tubuh badan mempunyai aras estrogen yang mencukupi tetapi kekurangan progesteron.

Kebanyakan masalah kesihatan berkaitan dengan ketidakseimbangan hormon adalah disebabkan ketidakseimbangan estrogen dan progesterone dalam badan. 

Sebarang perbezaan ketara di antara dua hormon ini akan mengakibatkan kesan dramatik pada kesihatan. 

Bagaimanapun, jumlah hormon yang dihasilkan berbeza setiap bulan bergantung kepada nutrisi, pencemaran, tekanan dan ovulasi yang kurang.

Justeru, pemakanan dan pencemaran adalah dua penyumbang utama, yang bertindak seperti bahan kimia tiruan/menyamar sebagai estrogen. Bahan ini mempengaruhi tahap keseimbangan hormon semulajadi badan. 

Unsur-unsur seperti bahan kimia industri dalam makanan, udara, air, logam-logam berat, pengambilan pil pencegah kehamilan, penggunaan estrogen sintetik HRT (Hormone Replacement Therapy), racun tumbuh-tumbuhan, racun serangga perosak, plastik, dan pelbagai jenis racun lain, adalah estrogen tiruan yang masuk ke dalam sistem badan. 

Kesemua faktor ini menyumbang kepada bertambahnya tahap estrogen hingga berlebihan dan wujudnya tanda-tanda ketidakseimbangan hormon.

Simptom Ketidakseimbangan Hormon 

Simptom ketidakseimbangan hormon boleh muncul walaupun pada usia muda seawal 20an. Namum begitu, simptomnya berbeza bagi setiap individu dan boleh bertambah serius dengan peningkatan umur jika diabaikan pada peringkat awal.
  • Panas badan
  • Murung dan letih
  • Kitaran haid yang tidak teratur
  • Kekeringan faraj
  • Rambut gugur dan pertumbuhan rambut di muka
  • Sakit kepala dan pening
  • Kurang keinginan seks
  • Endometriosis
  • Osteoporosis
  • Masalah haid
  • Jangkitan saluran kencing dan kencing tidak terkawal
  • Tumor payudara
  • Berat badan bertambah, edema dan kembung perut


Ketidakseimbangan hormon juga boleh menyebabkan kitaran haid menjadi tidak teratur ataupun dipanggil Sindrom Ovari Polisistik (PCOS), punca lazim yang menyebabkan seseorang itu kurang subur.

PCOS adalah satu keadaan penyakit sistem reproduksi yang berlaku ketidakseimbangan hormon dalam badan yang memberi kesan terhadap kitaran haid dan ovulasi.

Kajian menunjukkan 90 peratus wanita yang mengalami haid tidak teratur mengalami PCOS dan 30 peratus yang tidak mengalami haid langsung didapati mengidap PCOS.

PCOS boleh mengganggu proses ovulasi dan penghasilan telur yang berkualiti dari ovari, seterusnya menyebabkan wanita berkenaan mempunyai kitaran haid yang tidak menentu dan boleh mengganggu sistem badan yang lain seperti metabolisme dan sistem kardiovaskular.

Kajian antarabangsa menunjukkan kira-kira 20 peratus daripada wanita yang berusia melebihi 20 tahun mengalami masalah ini, dan lebih daripada 40 peratus wanita yang mempunyai masalah kesuburan adalah disebabkan PCOS."

Jadi di sini, saya ingin BERKONGSI satu product Shaklee yang insyaAllah dapat merawat ketidakseimbangan hormon dalam badan,sekaligus menyelesaikan masalah tentang kitaran haid yang tidak teratur ni.

Apakah Keistimewaan GLA COMPLEX ini?


GLA – Gamma Linolenic Acid.GLA digunakan oleh ramai wanita untuk memelihara kesihatan sepanjang kitaran haid setiap bulan. 

GLA merupakan sejenis asid lemak Omega-6 (Omega-6 Fatty Acid) yang digunakan oleh badan kita untuk membentuk prostaglandin iaitu sejenis bahan berkesan berupa hormon yang membantu badan mengawalatur proses-proses badan yang normal.

Minyak benih bunga matahari adalah satu lagi sumber asid lemak Omega-6. Ia mengandungi Vitamin E yang membantu melindungi dinding arteri dan menyokong sistem imun dengan memelihara integriti sel*.

Menggalakkan kesihatan semasa kitaran haid*

Menyokong sistem imun


Setiap kapsul Shaklee GLA Complex mengandungi asid lemak utama daripada campuran minyak borage, minyak bunga matahari dan vitamin E, serta Shaklee Guard, iaitu sistem antioksidan semula jadi Shaklee yang eksklusif untuk memastikan keberkesanan penuh dan kesegarannya.


So boleh dikatakan GLA ni dapat membantu menyeimbangkan hormon di dalam badan kita.

Sumber : Shaklee Product Guide

Sila hubungi saya sekarang:

Mohd Taufiq
011-27819827

"HIDUPKAN UNTUK BERSYUKUR"

0 comments :

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...