Thursday 4 July 2013

Posted by Unknown On Thursday, July 04, 2013

Assalamualaikum kepada semua pembaca...

Hari ni teringin nak sambung tips-tips yang dapat saya kutip dalam Seminar Hidup Luar Biasa~Dr Azizan Osman hari tu.

Alhamdulillah ramai yg PM saya di FB pada malam tu minta pendapat tentang perniagaan yg mereka ingin ceburi. Setinggi-tinggi syukur kepada Allah kerana dapat bantu 'ketuk' pintu hati dan akal mereka untuk BERUBAH menjadi MANUSIA LUAR BIASA.

Maaf ye kalau ada yang marah, meluat dan mungkin benci dengan hakikat sebenar yg TERPAKSA kita tempuh seharian yg telah saya BOCORKAN. Saya tulis dengan penuh perasaan kerana SAYA SAYANG ANDA SEMUA. Saya tak nak ilmu yg baik seperti ini hanya dapat pada individu tertentu sahaja. Rasulullah SAW berpesan," Carilah hikmah (kebijaksaan) walau dari seorang kafir sekalipun dan gunakannya sebagai senjata seorang Muslim".


Ok, saya tak nak buang masa...kita sambung ye. Perkongsian seterusnya:

1) Nak terjun dalam bisnes? Jangan BUNUH DIRI anda kalau niat anda hanya untuk sara hidup dan bayar hutang. Lebih baik anda kerja di bawah majikan anda sekarang atau majikan akan datang.

Nak berbisnes, kenal pasti push factor 'WHY'. Tanpa WHY ni anda tak mungkin mampu BERTAHAN. Tak cukup dengan itu sahaja, bisnes anda perlu BERTAHAN dan BERKEMBANG. So, soal 'setakat sara hidup' bukanlah satu alasan yang kuat untuk berbisnes. Jika setakat nak sara hidup, buatlah pelbagai kerja di bawah banyak majikan yg berlainan...Semakin anda kuat bekerja, semakin kaya majikan anda...tetapi anda sendiri?! Elok rasanya anda mula berfikir sekarang sebelum terlambat.

Bak kata business mastermind,"Sekiranya anda gagal kenali POTENSI diri anda, anda pasti gagal kenali JENIS BISNES anda".

2) Orang bisnes yg paling berjaya adalah orang yang ingin MEMBANTU atau MEMUDAHKAN hidup orang lain. 

Kalau setakat nak KEUNTUNGAN semata-mata, anda akan berjaya tetapi hati merana. Tak percaya? Buka mata dan lihat di sekeliling anda.Betapa ramai dalam kalangan orang yg dianggap BERJAYA dan KAYA dalam masyarakat sebnarnya mereka mempunyai hati derita, tidak bahagia dengan apa yg telah dan akan mereka miliki.

Sebabnya Nabi sendiri bersabda,"Orang yg tidak mengasihi pasti tidak akan dikasihi". MEMBANTU dan MEMUDAHKAN orang lain jika timbul dari kasih yg berputik dari hati, barulah nanti hasilnya jatuh ke dalam hati pelanggan. Kita ubah sikit peribahasa orang-orang tua dahulu,"Manakan jatuh kasih melainkan ke hati jua"

3) Jika anda takutkan RISIKO, berniagalah!!! 



Orang kita selalu dimomokkan dengan kata-kata,"Kalau kau sanggup tanggung RISIKO KERUGIAN, berniagalah!". Tak faham juga saya kenapalah orang kita selalu mematikan niat baik orang lain untuk berubah dengan perkataan negatif seumpama itu...Yang peliknya lagi, inilah juga yg keluar dari mulut businessman dari bangsa kita sendiri.

Bukankah elok kalau diubah kepada yg positif seumpama,"Kalau kau sanggup tanggung RISIKO KEUNTUNGAN, berniagalah!". Bukankah kebih afdhal....Kerana UNTUNG sebenarnya risiko kerana keuntungan yg banyak kadang-kala mengkhayalkan kita, itu RISIKO JIWA. Kadang-kala hingga kita berjalan lupa diri, zakat tidak berbayar, orang susah tidak lagi diutamakan dan lain-lain.

KALAU RUGI HARTA, KITA BOLEH CARI LAGI HARTA, tapi KALAU RUGI JIWA, BUKAN SENANG MAU MENGGANTIKANNYA.

Nabi bersabda,"Sesungguhnya terdapat segumpal darah dalam diri anak Adam, sekiranya baik gumpalan tersebut, baiklah seluruh badan. Jika rosak gumpalan tersebut, rosaklah seluruh badan. Ketahuilah, sesungguhnya itulah hati".

4) Ikut MENTOR dalam berniaga.

Mentor adalah sangat penting. Dia merupakan guru dalam berbisnes tanpa perlu kita berdolak-dalik apabila diarahkannya. Ikut saja langkah orang yg berjaya jika ingin berjaya. SIMPLE. Jangan banyak alasan.

Mentor yg tepat adalah orang yg telah berjaya dalam bidangnya terutamanya bisnes. Mentor mampu mengurangkan jarak perjalanan hidup kita dalam apa-apa bisnes berkaitan kerana dia telah melalui pahit maungnya, betul salahnya, jatuh bangunnya dan sandaran utama kita dalam dunia mencabar ini.

Adakah semua orang boleh menjadi mentor anda? Tidak, tak semuanya bahkan mungkin terlalu sedikit jika dapat disenarai pendekkan.MENTOR yg baik adalah mereka yg bukan sahaja KAYA dan BERJAYA tetapi hendaklah orang yg benar-benar ingin membantu 'menaikkan' anda tanpa jemu.

5) 90% orang yg gagal kerana dia GAGAL BERTINDAK



Ramai yg baca apa yg saya luahkan pada post yg lepas TAPI berapa ramai yg BERANI BERTINDAK LUAR BIASA. Tukar cara hidupnya untuk lebih BERJAYA dan KAYA. Einsten said,"When someone do the same thing over and over again and expecting different result, it INSANE".

Mulakan PERUBAHAN melalui TINDAKAN, diikuti HATI/PERASAAN dan terakhir adalah MINDA anda.

Saya rasa cukup setakat ini perkongsian saya. Diharap anda dapat melakukannya kerana saya yakin lambat laun anda pasti MELAKUKANNYA kerana anda ada IMPIAN, ingin BERUBAH untuk keluarga tersayang dan ingin KAYA dan BERJAYA seperti orang lain...

Salam sayang dari saya,
Pakar Kesihatan Anda,
Mohd Taufiq
01127819827

*Sekiranya anda merasakan bahawa artikel ini LUAR BIASA HASILNYA jika dikongsi bersama rakan-rakan anda yg lain, sila klik butang share sama ada email, blog, twitter atau facebook di bawah post ini atau tekan butang LIKE di atas post ini. Terima kasih kerana anda BERANI BERTINDAK.

0 comments :

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...