Friday 23 August 2013

Posted by Unknown On Friday, August 23, 2013

Assalamualaikum semua.

Sihatkah anda di luar sana?! Semoga anda sihat selalu dan menghargai kesihatan yang dianugerahkan oleh Allah untuk berbakti buat agama, negara dan bangsa.

Bercakap tentang bisnes, itu merupakan suatu istilah yang sangat DITAKUTI oleh kebanyakan dari bangsa kita, bangsa Melayu. Mereka bukan takut berniaga, tetapi mereka takut GAGAL dan takut menanggung RISIKO yang lain.

Sedangkan tahukah anda? Kebanyakan orang yang berbisnes sebenarnya tidak pernah tahu tentang ilmu bisnes. Mereka hanya mengikut kata IMPIAN mereka sahaja. Berfikir, bertindak dan terus melangkah ke hadapan sambil diselangi dengan mempelajari sedikit-sebanyak ilmu marketing sehingga BERJAYA di suatu masa nanti. Mereka mengiplikasikan konsep TRY& ERROR, kadang-kala menjadi, di lain masa pula, sebaliknya yang berlaku.

Sejak akhir-akhir ini, dengan pembacaan dan tunjuk ajar dari mentor-mentor yang hebat di dalam group Shaklee ini, saya telah BERJAYA mengetahui apa yang dikatakan TEKNIK MARKETING POWER. Tak perlu cari pelanggan dan ahli tetapi mereka yang akan mencari anda. Tak perlu mengetuk pintu rumah orang, mereka yang akan datang mengetuk pintu rumah anda, baik siang atau pun malam. Jangan salahkan saya pula jika selepas ini anda belajar daripada saya, hidup anda pula yang HURU-HARA seperti saya.


Sebenarnya agak susah untuk menjelaskannya melalui tulisan sebab biasanya saya akan membuat group coaching atau personal coaching kepada insan bertuah untuk menjelaskannya secara mendalam dan akhirnya beberapa rakan seperjuangan yang dulunya tiada side income kini dah mampu memegang 3 angka dalam tangan dan bulan ini insyallah jika tiada aral melintang, mereka akan menggenggam 4 angka pula. Amin.


By the way, saya ingin kongsikan penglaman saya ketika menghadiri Program Special Magic Zon Selatan Jutawan Shaklee. Bertempat di Hotel Selesa yang sangat selesa pada hari Ahad yang lalu dengan kehadiran mencecah 150 orang peserta.

BERMULA TANGGUNGJAWAB

Saya menadah tangan bersukur kepada Allah kerana dianugerahkan kepercayaan dari Grand Master kami dalam group Jutawan iaitu Presidential Master Shareeza untuk menganjurkan majlis ini di JB dari awal hingga ke akhir program. Tak disangka betul, baru 2 bulan masuk dalam keluarga besar Jutawan ini sudah diberi amanah besar seumpama ini. Inilah group kami yang sentiasa mengkehadapankan sesiapa yang berpotensi tanpa mengira cepat atau lambat ia menjadi ahlinya.

Peluang diberi saya ambil sebaik mungkin seumpama menjaga tetamu dari luar. Sebolehnya dibuat sesempurna mungkin. Jika ada yang terkurang,mohon dimaafkan yer :) 

FAMILY SPIRIT

Jangan hairan yer melihat situasi di bawah. Saya dimaklumkan sedari awal bahawa inilah group Jutawan Shaklee yang sangat mementingkan semangat kekeluargaan, suami, isteri dan anak-anak dibawa bersama, tiada seorang pun ditinggalkan kerana bisnes ini mendahulukan keluarga. Tahu tak kenapa?! Sebab matlamat awal dan akhir bisnes ini adalah KESENANGAN & KEBAHAGIAN  KELUARGA. Fullstop.


Inilah bisnes keluarga yang saya cari. Suami tidak lepas tangan terhadap isteri dan isteri tidak mengabaikan tanggungjawabnya terhadap suami dan anak-anak. Masing-masing saling membahu dalam menguruskan bisnes ini. Tahu tak?! Para suami ini juga bekerja seperti orang biasa dan apabila bisnes ini stabil dan mencecah 5 angka hingga 6 angka, mereka pula berhenti kerja dan menjadi orang kanan para isteri dalam sama-sama memajukan bisnes ini.

Cuba bayangkan anda sekeluarga bebas masa untuk bersama dan bebas kewangan untuk berbelanja. Jika keluarga yang menduduki tempat pertama dalam hidup kita dan wang yang kedua, alangkah bahagianya kan?!


RAHSIA IBU KEJAYAAN

Bukan menjadi rahsia dalam group ini bahawa ibu  kejayaan dalam group ini adalah sejauh mana anda dekat kepadaNya melalui ibadat-ibadat wajib dan sunat. Kami diberikan tanggungjawab untuk beribadat kepadaNya tanpa banyak soal. Jika bisnes dirasakan lembap dan tidak bergerak, perkara awal yang ditanya oleh leader masing-masing adalah,"Cukup tak amalan anda sekian...sekian..?!".

Allahuakbar, bisnes apakah  ini hingga ibadat menjadi ibu dan kepala segala kejayaan?! Inilah bisnes kami, bisnes keluarga kami, bisnes group kami, BISNES SHAKLEE.



SPEAKER

Ramai sebenarnya yang menjadi speaker pada hari tersebut. Hanya beberapa orang sahaja yang saya masukkan. Nak tahu semua, kenalah hadiri majlis seperti ini lagi tahun depan. Sharing from heart dari setiap speaker benar-benar memberi impak kepada hati-hati yang hadir dengan tujuan yang sama, mencari redha Allah melalui perniagaan.


Pn Nitra kini sedang memburu car bonusnya pada bulan ini. Insyaallah jika tiada aral melintang, bulan depan bolehlah saya tumpang jalan-jalan :) Perkongsian beliau sangat menarik mengenai PELUANG yang diberikan oleh Shaklee dan group ini kepada semua pengedarnya. Lembut orangnya tapi  snagat TEGAS ingin melihat orang lain berjaya BERSAMA.


Ini pula saya. Teruja sangat dapat berkenalan dan berkongsi dengan ramai orang. Kali pertama, menggigil juga mulanya. Bukan takut nak kongsikan pengetahuan dan pengalaman tetapi gementar kerana baru 2 bulan 'terpaksa rela' berkongsi tajuk,"Jual Diri dan Jual Shaklee". Lebih menjurus ke arah teknik marketing yang betul dan berkesan.

Antara soalan yang popular. Bagaimana nak yakinkan pelanggan bahawa MLM Shaklee halal dari sudut syarak.
Alhamdulillah dapat berjalan lancar dan 'dimeriahkan' dengan pelbagai soalan. Gembira saya kerana dapat menyelesaikan beberapa persoalan yang sering mengikat ahli-ahli lain untuk bergerak sebelumnya. Syukur sangat.

Siapa pula ni? Inilah Master Iffah. Sangat sopan dan cantik dengan purdahnya. Dalam group ni tak perlu bersolek bagai ye. Kita nak jual produk kerana kelebihan produk itu sendiri bukan untuk menjual produk dengan helah 'kecantikan diri'.


Alhamdulillah sangat terjaga adabnya dan perkongsian beliau bertajuk, "From Zero to Heroin" dengan gambaran kitaran hidup rama-rama benar-benar membuka mata untuk melihat lebih luas tentang hakikat hidup ini.

Sayu je dengar kisah hidup beliau dan sangat termotivasi. Tiada alasan untuk PUTUS ASA dalam hidup. Tak hairanlah pendapatan beliau sekarang adalah 6 angka sebulan. Inilah yang Nabi maksudkan di dalam hadisnya,"Wahai pemuda, jagalah Allah, Allah pasti menjaga anda!!!"


Perkongsian seterusnya diikuti oleh suami Master Iffah yang berkongsi tajuk dengan para audien,"Peranan Suami dalam Membantu Para Isteri". Perkongsian yang sangat menyentuh hati para suami yang hadir betapa RESTU sang suami sangat berpengaruh pada emosi dan tindakan isteri. Walaupun restu, tetapi jarang ambil tahu dan akhirnya 'terpaksa' berhenti kerja apabila sudah betul-betul ambil tahu.

So, kalau anda ambil tahu lepas ni, mungkin anda pula yang perlu berkata kepada bos anda, "Sory bos, saya terpaksa berhenti kerja untuk uruskan bisnes online Shaklee saya pula".


Perongsian ini yang ditunggu, iaitu perkongsian dari Grand Master Shareeza aka Mama Cery. Siapa yang kenal dengannya pasti anda terasa seperti keluarganya. Anda dilayan benar-benar seperti keluarganya sendiri. Walaupun memegang income hampir setengah juta setelah 3 tahun aktif dalam perniagaan ini, tiada satu pun yang berbeza dengan orang biasa. Lihatlah sendiri, di mana kekayaannya. Pada pakaian atau rupa paras?! Tiada langsung.

Sangat humble, tak lokek berkongsi ilmunya dan sangat peramah. Benar-benar LEADER yang hebat dan patut dicontohi. Alangkah bertuahnya saya berada dalam keluarga besar ini. Tanpa orang hebat seperti ini mana mungkin kami orang yang biasa-biasa ini menjadi LUAR BIASA. Dari menjana pendapatan biasa-biasa beralih kepada menjana pendapatan LUAR BIASA. Yang paling penting, berubah dari memberi biasa-biasa kepada orang lain menjadi pemberian LUAR BIASA, semakin bertambah dan bernilai.

Pernah suatu ketika, tepatnya pada awal Ogos lepas, saya dirisaukan oleh suatu perasaan yang saya sendiri tidak tahu nak menerangkannya. Terus PM dengan Mama Cery, berkongsikan masalah dengannya. Walaupun mempunyai 7000 orang anak buah, saya tetap dilayannya.

Jawapannya sangat mudah,"Perasaan tu datang kerana kamu dah keluar dari Comfort Zone dan mula menjadi manusia LUAR BIASA, TAHNIAH!". Perkataan ini sudah cukup untuk menenangkan hati saya yang gundah-gulana ketika itu. Group support yang sangat kuat seperti ini benar-benar memberi kesan POSITIF kepada saya dan ahli-ahli yang lain.


Ini pula suami kepada Mama Cery yang pada mulanya memandang kecil usaha isterinya, tetapi kini beliau terpaksa berhenti kerja untuk membantu isterinya menguruskan group yang hebat ini. Dulu, beliau gelakkan isterinya membungkus supplement di malam hari tetapi kini beliau yakin bahawa bisnes kesihatan adalah bisnes yang terbaik sepanjang masa dan paling memberi nilai kepada hidup orang ramai.

Gaji beliau di dek petroleum bernilai RM 30 000 telah 'dikalahkan' dengan bisnes isteri beliau di dalam rumah dan di hadapan komputer yang mencecah setengah juta sebulan. Sebulan ye, baca betul-betul dan jumlah ini tidak pernah menurun.

Para isteri bergambar dengan anak-ank di dalam dukungan manakala para suami tolong mengambil gambar. Tengok gambar pun dah terasa bahagia, apatah lagi bagi yang menyertainya...
Inilah moto,"Keluarga Didahulukan, Prestasi Diutamakan".

Program ini bukan sahaja berjaya membuka mata para peserta tentang potensi diri dan kelebihan yang disediakan oleh Shaklee malahan memberi pencerahan bahawa bisnes akan menjadi mudah apabila anda tahu matlamat anda, mempunyai mentor dan leader yang benar-benar ikhlas membantu serta mengetahui teknik bisnes yang tepat. Semuanya ada di dalam group ini. Alhamdulillah, pencarian saya dalam mencari bisnes yang benar dimakbulakan oleh Allah.

Sekian.

*Jika anda rasa artikel ini bermanfaat dan mampu mengubah kesihatan dan hidup rakan-rakan anda, sila klik butang LIKE di atas ye, mungkin ada kebaikannya pada orang lain dan diri anda. "What you give, you get more back".


2 comments :

  1. Apa perasan yang keluar dari confort zone tu ustaz?

    ReplyDelete
    Replies
    1. best sangat.....tak boleh nak cerita macam mn....lawan diri dari buat-buat bahagia kepada lebih bahagia :)

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...