Wednesday 28 August 2013

Posted by Unknown On Wednesday, August 28, 2013
Sekadar hiasan: Antara seminar yang semakin rancak diadakan di seluruh negara.

Assalamualaikum semua.
Hari ni nak berkongsi tentang tajuk di atas. 
Sukar untuk dibantah bahawa sebenarnya wanita sekarang dapat mengatasi lelaki dalam pelbagai bidang termasuk juga bidang kerjaya dan kekeluargaan.

Wanita sekarang tidak lagi terperuk di ceruk dapur kerana masing-masing memiliki kerjaya sendiri bagi membantu memantapkan ekonomi keluarga.

Ramai yang bekerja sepenuh masa di samping terikat dengan pelbagai peraturan syarikat dan jabatan hinggakan adakalanya mempengaruhi emosi dan tekanan perasaan malah terbawa-bawa pula dalam kehidupan rumah tangga.

Ada ketikanya suami atau anak jatuh sakit tetapi si isteri atau ibu terpaksa bekerja. Dalam keadaan ini, wanita mana yang tidak gelisah meskipun harus berhadapan dengan tugas seharian di tempat kerja.

Keadaan ini sedikit sebanyak mengganggu tumpuan mereka terhadap kerja dan berasa serba salah kerana terpaksa meninggalkan buat sementara urusan rumah tangga.

Meninggalkan anak bersama pengasuh juga sememangnya ingin dihindari tetapi ternyata wanita berkerjaya biasanya tidak punya pilihan akibat tuntutan pekerjaan.

Malah, masalah menjadi lebih teruk apabila tiada pembantu yang sesuai atau tidak memiliki tempat asuhan kanak-kanak yang terjamin untuk menjaga anak mereka.

Tuntutan di tempat kerja pula menjauhkan diri wanita daripada urusan rumah tangga sehingga sukar meluangkan waktu untuk keluarga.

Malah, kegagalan sesebuah keluarga dan kurangnya perhatian ibu pada anak atas dasar kesibukan kerja di luar rumah sering dikaitkan dengan punca gejala sosial.

Apabila cerai menjadi trend, itu bukan sesuatu yang patut dibanggakan

Justeru, berikut antara panduan yang boleh direnung bagi memastikan kerjaya dan keluarga bergerak seiring:

1. Wanita menceburi bidang kerjaya yang memberikan lebih ruang dan masa untuk berdamping dengan suami dan anak.

2. Pastikan juga masa terluang digunakan sebaik mungkin supaya ia dapat memberi kesan positif dan bermanfaat untuk diri dan keluarga.

3. Wanita perlu sedar tugas menguruskan rumah tangga dan mendidik anak suatu tugas yang amat penting untuk mewujudkan keharmonian rumah tangga serta membina insan berakhlak mulia, jujur, rajin berusaha dan tabah.

4. Tidak mengabaikan tanggungjawab sebagai ibu dengan memberi asas pelajaran baik kepada anak yang masih kecil.


5. Tidak menyemaikan sikap dalam diri bekerja di pejabat sebagai langkah untuk melarikan diri daripada tugas rumah tangga yang dianggap membosankan.

6. Suami juga seharusnya mengubah sikap dan amalan mereka yang menyerahkan semua urusan rumah tangga hanya kepada wanita.

7. Sikap toleransi dan tolong menolong antara pasangan tentunya dapat mengatasi dilema ini dengan mudah.Cuba balik awal ke rumah walaupun sekali atau dua kali seminggu.

8. Selepas mandi baringkan badan dan rehatkan diri selama 10 minit. Dapatkan tidur dan rehat yang mencukupi untuk persiapan keesokan hari yang lebih ceria dan bertenaga.

9. Memasak masakan yang ringkas dan mudah disediakan. Air tangan ibu berkesan dalam pendidikan anak, namun jika terlalu penat dan tidak sempat, boleh membeli makanan tetapi janganlah terlalu kerap.

10. Selain itu, wanita berkerjaya perlu memastikan pembahagian masa antara diri, keluarga dan kerjaya seimbang kerana tanpa pengurusan masa yang betul, ia boleh membebankan fizikal dan mencabar minda.

Antaranya:


Utamakan diri

Apabila bergelar isteri dan ibu, adakalanya wanita lupa mengenai hak ke atas diri kerana terlalu menumpukan perhatian menguruskan rumah tangga dan kerjaya.

Jika tidak mengutamakan diri dengan menjaga kesihatan mahupun kecantikan, mungkin aktiviti menguruskan anak, suami dan kerjaya tidak mampu dilakukan dengan sempurna.

Selain itu, pastikan makanan disediakan sihat dan amalkan gaya hidup sihat.

Tetapkan jadual kerja

Buatlah jadual dan buat senarai mengikut keutamaan. Walaupun senarainya panjang dengan disiplin yang ketat, ia pasti boleh dilaksanakan.

Agihan tugas

Dalam menguruskan rumah tangga, tidak salah jika meminta suami turut membantu serta memberikan kepercayaan kepada anak untuk meringankan beban.

Pasti kerja rumah akan menjadi lebih mudah dengan setiap pertolongan ahli keluarga.
Tinggalkan kerja pejabat di pejabat 

Kerja pejabat seharusnya diselesaikan di pejabat. Jika kerja yang tidak dapat diselesaikan itu diteruskan di rumah, ia akan mengurangkan masa bersama keluarga kerana terlalu sibuk menghabiskan kerja pejabat. 

Lupakan seketika masalah di rumah 

Apabila berada di pejabat lupakan seketika masalah di rumah. Sekurang-kurangnya ia dapat memberikan diri untuk lebih fokus bagi menghabiskan kerja di pejabat. 

Cuti 

Ketika bercuti bersama keluarga lupakan persoalan dan masalah kerja. Walaupun hanya untuk seketika, tanpa disedari ia boleh merapatkan lagi hubungan sekeluarga. 

SHAKLEE BUSSINESS ONLINE: KERJAYA PALING IDEAL UNTUK WANITA


Wanita yang mempunyai kelulusan tetapi dalam masa yang sama ingin menjaga dan menguruskan anak-anak sendiri kini mempunyai pilihan kerjaya secara maya atau dikenali sebagai bussiness online kerana tidak perlu meninggalkan rumah dan anak-anak.

Inilah yang group bisnes Shaklee ingin kongsikan bersama anda. Jom kita lihat apa KEISTIMEWAANNYA berbanding pekerjaan anda sekarang. Harapnya anda juga akan mengikut jejak langkah rakan-rakan saya yang 'terpaksa' resign dari pekerjaan asalnya sebagai pengorbanan untuk keluarga dan bisnes Shaklee yang semakin tak menang tangan mengurusnya.

# Paling utama kerjaya dalam Shaklee ini juga boleh melindungi wanita daripada fitnah kerana tidak perlu keluar rumah bertemu atau berurusan dengan bukan muhrim yang ada kalanya boleh menimbulkan pandangan atau syak wasangka daripada masyarakat sekeliling.

# Bekerja dari rumah juga bermakna, mereka tidak perlu mengabaikan dan menjejaskan urusan anak-anak. Rumah tangga boleh diuruskan dan dalam masa yang sama urusan kerja boleh diselesaikan mengikut waktu yang dipersetujui di antara mereka dengan pelanggan yang mendapatkan khidmat mereka.

# Islam adalah agama yang hebat, membenarkan penganutnya melakukan apa sahaja pekerjaan asalkan ia halal dan jujur. Banyak hadis meriwayatkan mengenai perkara ini dan antaranya:

"Tidak sempurna iman bagi orang yang tidak beramanah dan tidak sempurna agama bagi orang yang tidak menepati janji” 

Sehubungan itu, tidak salah seorang wanita bekerja secara maya asalkan dia tahu apa yang dilakukan dan berlaku jujur walaupun berurusan dengan pelanggan yang tidak ditemui secara bersemuka.

# Selain itu, bekerja dari rumah juga menjimatkan wang atau kos kerana tidak perlu menyewa ruang pejabat dan menjadi bos sendiri. Anda boleh menguruskan perniagaan anda sendiri tanpa sebarang tekanan dari sesiapa dan suami tercinta pasti lebih suka dan tenang apabila isterinya berada di depan matanya.


# Di samping itu, Islam memang menghalalkan usaha perdagangan, perniagaan dan atau jual beli. Dalam bisnes Shaklee ini, saya melihat ramai sekali yang baru mula mempelajari bidang 'Muamalat' atau perniagaan secara terperinci. Alhamdulillah melalui cara ini, sunnah pekerjaan paling utama dalam Islam dapat ditegakkan dalam masyarakat.

# Dalam menjalankan bisnes Shaklee ini, ibadat dan pergantungan kepada Allah menjadi paling agung dan utama dan anda akan lebih yakin bahawa Allah adalah pemberi rezeki kepada para hambaNya.

Berbeza jika kita bekerja di bawah orang lain. Kadang-kala iman kita pun turut terpesong, takut sangat-sangat dengan boss sehingga menganggap merekalah yang memberi rezeki kepada kita setiap awal atau hujung bulan. Maafkan saya ye, tapi ini realitinya.

Jaga hati, jaga iman, jaga amal dan jaga ikhlas dengan Allah kerana hati pelanggan-pelanggan kita di dalam tangannya. Dekatkan diri dengannya dan rezeki anda akan makin hampir. Sekian dulu perkongsian kali ini.

Untuk maklumat lanjut, sila:

# PM saya di https://www.facebook.com/mohd.taufiq.3557 @
# Call/SMS pada no 019 2486694.

*Jika anda rasa artikel ini bermanfaat dan mampu mengubah kesihatan dan hidup rakan-rakan anda, sila klik butang LIKE di atas ye, mungkin ada kebaikannya pada orang lain dan diri anda. "What you give, you get more back".

0 comments :

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...