Thursday, 29 August 2013

Posted by cikgu mat On Thursday, August 29, 2013

Assalamualaikum semua.

Hari ini just nak ingatkan para pembaca agar sentiasa jaga pemakanan anda selama bulan Syawal ini. Maklumlah, akibat terlalu lama berpuasa, sedapnya makanan nampak lain macam sedikit. Biasalah, Malaysia kan diiktiraf sebagai syurga makanan Asia, jadi tentulah makanannya sangat mengiurkan. Jangan salah faham, bukan digalakkan agar menjauhkan makanan cuma untuk memilih makanan yang bersesuaian.

Kadang-kala tertanya juga, mampukah berdiet seminggu dapat menyelesaikan kesan pemakanan selama bulan Syawal ini? Perut membuncit tidak semudah itu untuk dikempiskan semula. Tapi jangan pula menangis dan meratap kegemukan yang berlaku. Dalam masalah perut ke depan ini, lelaki dan perempuan sebenarnya mengalami masalah yang sama dengan faktor yang sama, gagal menahan nafsu 'merasa' makanan. Setiap rumah 'merasa' makanan hingga tidak sedar sebenarnya sudah berlebihan.

Pertama sekali yang perlu diingatkan adalah rancang waktu pemakanan. Selepas berpuasa selama sebulan, sistem pencernaan perut sudah direhatkan. Bayangkan keadaan perut kita yang lama berehat dan secara mengejut diberi makanan banyak tanpa henti.

Hal ini boleh mendatangkan masalah kepada perut kita kelak. Jadi, nasihat terbaik adalah merancang pemakanan kita dengan makan secara berperingkat. Sepatutnya pada hari raya pertama lalu kita jangan makan terlalu banyak bagi memberi masa untuk perut kita kembali beroperasi secara normal.

Tapi itu sudah terlewat. Justeru mulai hari ini, kurangkan kuantiti pemakanan kita agar proses secara berperingkat masih boleh dilakukan.

Khas buat yang berpenyakit seperti jantung, darah tinggi mahupun diabetis, pengawalan jenis makanan yang diambil amat penting! Elak makanan tinggi gula dan karbohidrat.


Makanan ringan seperti kerepek dan kuah rendang atau berlemak harus dielakkan bagi pengidap sakit darah tinggi. Kandungan garam dan bahan perasa di dalam masakan itu sangat tinggi dan mampu menjejaskan kesihatan anda. Bagi pesakit jantung pula, sebolehnya makanlah makanan yang dinasihatkan oleh doktor anda. Makanlah kuih raya yang sihat mengandungi oat berbanding kuih-kuih lain.

Bagaimanapun jika sudah terlewat dan memang puas rasanya anda melanggar segala pantang, pastikan mulai hari ini anda perlu kembali aktif menjaga pemakanan dan elakkan daripada melawan kata doktor.

Minum air kosong banyak bagi mengimbangi kembali segala macam air manis yang kita minum sepanjang seminggu beraya lalu. Elak daripada minum air yang bergas kerana minuman ini hampir tidak mempunyai walau sedikit khasiat pun kepada tubuh.


Malah kandungan gula di dalam air ini berada di paras sangat bahaya. Jadi, gantikan air ini dengan pengambilan air kosong dan juga jus buah-buahan jika anda memerlukan gula.

Paling mujarab

Seterusnya kawal saiz pemakanan dengan menggunakan pinggan kecil ketika mengambil makanan. Ini adalah cara disiplin yang dikatakan mampu mengawal saiz makanan kita. Jika kita menggunakan pinggan yang besar pasti kuantiti makanan diambil juga bertambah banyak.

Paling mujarab dan rasanya semua dinasihatkan untuk melakukan senaman ringkas. Perkara ini adalah paling wajib untuk kekal sihat. Curi masa setidak-tidaknya 15 minit setiap hari untuk kita lakukan senaman ringkas di rumah. Lakukan senaman secara berjadual.


Mengikut satu kajian yang pernah dilakukan sebelum ini, berpuasa sunat enam atau ganti adalah langkah terbaik untuk mendapatkan semula bentuk badan asal. Selepas puas makan ketupat, rendang dan sebagainya, inilah masanya untuk kita ganti semula puasa-puasa tertinggal masa bulan Ramadan ataupun laksanakan puasa sunat enam.

Kebaikannya, badan kembali sihat dan kurus, pahala juga berganda.

Untuk mengempiskan kembali perut kita yang sudah sedia membuncit, apa kata lakukan senaman tekan tubi sebanyak mana yang kita mampu setiap malam. Kemudian sehari ke sehari naikkan lagi bilangan tekan tubi itu. Untuk dapatkan hasil lebih cepat, lakukan selepas bangun tidur sekali.

Selain menari dan memperbanyakkan gerak langkah bagi membakar kalori yang terkumpul, ‘skipping’ juga menyeronokkan untuk kita turunkan berat badan. Lebih seronok jika ajak kawan-kawan turut serta. 

Antara cara paling mudah untuk dilakukan adalah dengan perbanyak makan epal hijau. Buah epal hijau bukan saja bagus dan berkhasiat, ia juga dapat mengurangkan kolesterol dalam badan. 

Buah epal juga mengandungi zat besi, magnesium, potasium, kalsium, soldium, vitamin C, vitamin A dan vitamin B serta sumber serat yang mudah larut. Untuk mendapatkan kesan yang baik, amalkan setiap pagi memakan atau jadikan epal hijau sebagai minuman harian kita.

Bagi yang mengambil supplement Shaklee, sila teruskan dengan pengambilan set diet dan sihat dengan teratur. 


Pengalaman saya sendiri menggunakan paduan lecithin, alfafa dan minuman Cinch Mix Shake sangat menggembirakan. Badan susut secara sihat dan tanpa sedikit pun terasa letih, penat atau tak bermaya seperti produk-produk yang lain.

Sebulan sahaja penggunaannya, berat turun hampir 8kg dan hanya naik 1 kg sahaja ketika dalam bulan Syawal ini. Apakan daya, tinggal di Johor, rayanya sebulan. Jadi, kenalah juga meraikan rakan-rakan yang menjemput rumah terbuka. Alhamdulillah, seronok sangat sebab kalau dulu tak masuk gym 2 minggu sahaja dah 2-3 kg naik tapi sekarang tidak lagi.

Rakan-rakan yang mengambil set diet secara sihat ini juga merasakan perkara yang sama. Sangat hebat produk Shaklee ini dalam mengatasi masalah perut buncit di samping mengekalkan imunisasi dan keperluan asas tubuh yang lain. Tak perlu risau ye, produk ini 100% halal dan diluluskan oleh Kementerian Kesihatan Malaysia.

Jom kongsi cerita pahit manis anda 'menjaga' badan bersama saya dan insyallah anda pasti menemui jalan penyelesaiannya, sila hubungi saya melalui:

# PM : https://www.facebook.com/mohd.taufiq.3557 @
# Call/SMS : 019 2486694.

1 comment :

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...