Thursday, 14 November 2013

Posted by cikgu mat On Thursday, November 14, 2013

Assalamualaikum dan selamat pagi semua.
Semoga anda berada dalam keadaan sihat dan ceria-ceria selalu hendaknya.

Dalam seminggu dua ni, negara khatulistiwa seperti kita ni sudah mula menunjukkan musim ketidak ketentuan cuaca yang biasa kita hadapi pada hari-hari biasa. Ditambah pula dengan ancaman taufan yang kini melanda Filipina turut memberi kesan cuaca buruk kepada Malaysia.

Jadi tidak hairanlah kini musim demam, selsema, semput dan seangkatan dengannya muncul kembali. Tidak hanya orang dewasa yang mengalaminya, anak-anak kecil turut menghadapinya. Bahkan mungkin lebih kritikal dari orang yang dewasa. Untuk anak-anak yang dihantar ke taska tu tak payah cakap la. Kalau pagi hantar ok, balik pada sebelah petang mesti dah rasa badan panas sejuk nak demam sebab dikelilingi oleh anak-anak lain yang demam, selsema dan batuk.

Jangan dipandang ringan apabila anak-anak anda demam kerana terdapat dua kesan demam yang tinggi, iaitu ia boleh menyebabkan jangkitan di bahagian tengah telinga hingga boleh menyebabkan pekak dan jangkitan air kencing yang boleh merosakkan buah pinggang.

Adakah sebagai ibu bapa, kita dapat duduk diam sekiranya anak kita ditimpa musibah yang tidak dijemput ini disebabkan kesalahan diri sendiri.

APA YANG IBU BAPA PERLU TAHU?

Menjadi perkara biasa sekiranya anak mengalami masalah kesihatan berkenaan kerana ia sebahagian daripada proses membesar, tetapi ibu bapa perlu melengkapkan diri dengan pengetahuan yang cukup bagi berhadapan dengan situasi itu.

Ini kerana, pengetahuan yang cukup mengenai penjagaan kesihatan anak-anak dapat menyelamatkan nyawa mereka selain membebaskan anak daripada kesakitan yang terlalu berat untuk ditanggung. Terdapat beberapa perkara yang perlu diketahui oleh ibu bapa, antaranya:

1. Ibu bapa perlu tahu suhu badan kanak-kanak yang normal adalah antara 36.6 hingga 37.5 darjah Celsius. Sekiranya lebih daripada itu, ia menandakan anak mereka mengalami demam.

2. Suhu badan lebih rendah pada waktu pagi, tetapi meningkat pada penghujung hari dan memberi bacaan yang berbeza sekiranya suhu disukat pada telinga dan mulut dengan perbezaan 0.5 darjah Celsius.

3. Bagi suhu badan pada bacaan 37.5 darjah Celsius, ia sudah menandakan demam. Suhu 38.5 darjah Celsius pula menunjukkan demam yang lebih kuat.

Sangat penting bagi ibu bapa untuk menyediakan termometer di rumah demi anak-anak

4.  Ada beberapa situasi di mana anak perlu dibawa berjumpa doktor iaitu jika bayi berusia di bawah enam bulan, anak mengalami sawan, demam sudah berlarutan selama dua hari, jika demam ada kaitan dengan simptom lain, anak menjadi lemah dan tidak mahu makan atau minum, leher tegang, muntah dan menunjukkan sikap tidak keruan kerana kemungkinan ia ada kaitan dengan jangkitan meningitis.

5. Perkara biasa bagi kanak-kanak untuk mengalami selesema sehingga sembilan kali dalam setahun terutama selepas memulakan persekolahan tadika atau dihantar ke nurseri.

6. Selesema dikenal pasti menerusi bersin, mata berair, demam rendah, batuk, keletihan dan hidung berair. 

7. Selain itu, kanak-kanak juga mudah terdedah kepada batuk dan batuk bersama hidung berair yang lazimnya berlaku apabila anak diserang selesema

8. Ada jenis batuk yang dinamakan nocturnal yang hanya berlaku pada malam hari dan ia dikaitkan dengan asma. Ad juga batuk dengan bunyi berdesing dikaitkan dengan serangan asma manakala batuk berserta pernafasan yang bising dikenali sebagai croup manakala batuk berserta demam dan nafas pendek dikaitkan dengan pneumonia.

9. Bagi kes asma di kalangan kanak-kanak, ia menyerang kira-kira 20 peratus kanak-kanak yang berusia antara dua hingga tujuh tahun. Asma yang mempunyai kaitan dengan batuk berdesing pada malam hari menunjukkan berlaku jangkitan virus dan inhaler akan diberikan oleh doktor bagi melegakan kesukaran bernafas.

10. Ibu bapa perlu menjaga kesihatan kanak-kanak supaya mereka tidak terdedah dengan elemen yang mampu mencetuskan masalah pernafasan ini antaranya tidak merokok di rumah, tidak memelihara haiwan dan elak meletakkan permaidani di rumah.


PEMULIHAN SECARA NUETRAL

  1. Bagi Kanak-kanak yang tidak lagi menyusu ibu,banyakkan meminum air suam
  2. Apabila mandikan anak,mandikan dengan air suam kecuali demam dengan suhu yang tinggi,mandikan atau lap dengan air sejuk untuk turunkan suhu.
  3. Banyakkan menghidu udara lembap atau udara berwap.Cara nya ialah pasangkan air shower panas di dalam bilik air,pastikan pintu bilik air sentisa tertutup dan anda akan dapati seluruh bilik air akan berwap dan lembap.Dukung anak anda untuk beberapa minit bagi membolehkan si anak menghirup udara berwap itu tadi..Jika tiada shower,air panas yang dimasak di dapur,masukkan dalam baldi di bilik air juga pastikan menjadikan bilik air berwap.
  4. Tepuk belakang anak 11 kali di belakang dan di hadapan.Tepuk secara perlahan dengan membuat lohong .maksudnya tapak tangan kita naik melengkung sedikit.Bagi melonggarkan kahak dan supaya ia jatuh dan keluar melalui najis atau muntah.Saya rasa lega kalau anak saya muntah kerana kahaknya pasti keluar juga.

BAGAIMANA SHAKLEE MEMBANTU?

1. Nutriferon

Semua penyakit sebenarnya bermula akibat daripada antibodi yang lemah atau rosak keran diserang oleh virus dan sebagainya. Oleh itu, konsepnya mudah sahaja, anda berikan apa yang antibodi anda perlukan dan ia akan melawan sendiri penyakit tersebut dengan sendirinya dari dalam. Inilah rahsia hebat kejadian manusia yang telah Allah ciptakan.


Jom berkenalan dengan Nutriferon yang dicipta oleh saintis Jepun ini. Fungsi utamanya adalah untuk menguatkan sistem imun dalam 3 hari - ia adalah satu-satunya interferon semulajadi di dunia. Kajian telah menunjukkan bahawa interferon mampu untuk merangsang dan meningkatkan keseluruhan sistem imun badan dengan menghubungi pembunuh semulajadi dalam badan untuk tindakan T-sel, B-sel, dan macrophage.

Ia juga melindungi diri kanak-kanak terhadap influenza dan ia berfungsi mengimbangi reponses imun terhadap alahan alam sekitar dan pencemaran udara, berkesan melindungi kemudaratan oleh pelbagai virus, mikrob termasuk demam, selsema, alahan, keradangan dan influenza.


Nutriferon juga berperanan meringankan tekanan dan kelesuan yang disebabkan oleh kebimbangan, tekanan, keletihan, dan gaya hidup aktif. Kanak-kanak yang mengalami masalah demam, selesema dan athma sangatlah digalakkan untuk mengambil nutriferon ini kerana ia berfungsi membekalkan keperluan tubuh dalam menguatkan imunnya sendiri tanpa bergantung kepada perangsang tubuh dari ubatan yang berbahaya.

2. Meal Shake + Omega Guard


Diekstrak dari ikan laut air sejuk diperairan negara Jepun. Omega Guard adalah 3 kali lebih tumpat daripada ketumpatan hati minyak ikan. Berbanding dgn produk omega dipasaran, Omega Guard Shaklee adalah yg paling tulen  didunia. Mengandungi asid lemak Omega 3  semulajadi termasuk EPA, DHA, ALA  dan sebagainya.

Bila anak kerap demam, Meal Shakes Shaklee dan juga Omega Guard adalah jalan terbaik untuk diberikan kepada anak anak anda. Bukanlah maksudnya waktu demam baru berikan mereka supplement tersebut tapi pemberian secara berterusan boleh mengelakkan demam, selesema dan athma secara kerap.


Meal Shakes dan Omega Guard membantu sistem imun kanak kanak yang masih lemah kerana mereka masih kecil. Meal Shakes juga boleh menambah selera makan anak, mengelakkan sembelit, asma, eczema dan sebagainya.

3. Chewable Vita-C Plus (100mg)


Boleh dikunyah dan dihisap seperti gula-gula. Vitamin C yang dikunyah mampu untuk diserap dengan lebih baik oleh badan anak-anak. 100 mg Chewable Vita C bersamaan 1 biji setengah limau yang terbaik dan terdapat juga Bioflavonoids iaitu pigmen tumbuhan-tumbuhan yang dijumpai banyak di dalam buah-buahan sitrus. Ia membantu dalam penyerapan vitamin C sepenuhnya dan memelihara vitamin C itu sendiri daripada oksidasi. Dan di dalam Vitamin C Shaklee kedua-duanya mempunyai Citrus Bioflavonoids Complex daripada lemon, orange, grapefruit.

4. Basic H 


Selain makan vitamin, bila anak demam, sial mandikan anak-anak dengan Basic-H. Basic H ni sebenarnya pencuci serbaguna tanpa bahan-bahan kimia yang boleh penetrate thru skin. It’s organic based. Takde colour, takde bau, takde bahan kimia tapi sangat efektif.

Sebab Basic H ni menyerap haba 3 kali ganda dari air biasa. So, kalo anak demam, kita mandikan atau lap-lap kan badannya dengan Basic H, InshaALLAH boleh lega dan suhu akan turun. Basic H juga sesuai untuk yg ada masalah eczema, gatal2, alergi dan demam campak.


Bagi mereka yang sentiasa mengutamakan kesihatan anak-anak, saya nasihatkan agar menggunakan salah satu daripada produk di atas. Jika ada lebihan kemampuan, tentulah sebaiknya menggunakan keseluruhan produk-produk ini. Bukan untuk sesiapa pun, tetapi untuk keluarga sendiri juga.

Biasakan untuk tidak menggunakan ubatan kimia seperti panadol atau paracetamol yang bukan sahaja berbahaya untuk jangka masa pendek tetapi turut mengakibatkan kerosakan buah pinggang dan pankreas dalam jangka masa yang panjang.

Semoga beroleh manfaat dari sedikit sebanyak perkongsian saya pada hari ini. Semoga kita mampu mengubahnya dan membuat pilihan yang bijak.

*Bagi yang tidak keberatan untuk share bersama orang lain, sila tekan butang LIKE di atas post ini. Semoga ia menjadi manfaat untuk semua rakan-rakan anda yang memerlukan khidmat kesihatan dan menjadi panduan untuk mereka dalam membina kelurga yang sihat dan bahagia.

0 comments :

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...