Tuesday, 28 January 2014

Posted by cikgu mat On Tuesday, January 28, 2014

Assalamualaikum dan selamat pagi semua.
Alhamdulillah, syukur ke hadrat Ilahi kerana diberikan kesihatan dan kemampuan untuk jari-jari ini terus menulis sesuatu yang bermanfaat dan memberi inspirasi kepada ramai orang dan visitors tersayang.

Baru je selesai dari program Magic Aura Kuantan dengan tema utamanya,"Menjejak Jutawan Shaklee" yang bertempat di Hotel Zenith, Kuantan, Pahang. 

Ramai orang bertanya saya,"Kenapa ustaz selalu pergi ke program-program macam ni? Bukannya ada apa sangat, perkara berulang-ulang juga yang diceritakan, ada manfaat ke?!".

Selalu saya tekankan, saya datang ke majlis-majlis ini adalah untuk duduk di majlis-majlis ilmu di samping menumpang aura positif dan doa orang lain. Kita tak tau doa siapa yang Allah pandang dan mustajabkan. 

Aura jangan cakaplah, sangat kuat! Aura luar biasa dari insan-insan luar biasa!

SHARING FROM EXPERT

Sempena bulan maulidur rasul ini, majlis dimulakan dengan lantunan selawat dan salam atas junjungan mulia SAW. Nasyid 'Ya Hanana' dinyanyikan untuk memperingati betapa bertuahnya punya Nabi yang bukan sahaja mahir dalam urusan akhirat bahkan beginda contoh terbaik juga dalam urusan dunia.

Teringat saya pesan Master Farihah selepas habis berselawat,"Siapa Nabi pada kita? Beliau utusan Allah dan pedagang yang ulung pada saya. Apa yang baginda buat untuk berjaya dalam perdagangan? 

Baginda sukakan Allah dengan ketaatan dan kepatuhan terhadap peraturan niaga dan baginda sukakan pelanggan dengan senyuman dan kejujuran". 


Jadi, kalau nak berjaya, ikutlah Nabi dan cara yang ditunjukkannya. Jangan pilih jalan yang lain dah.

Macam biasa, saya ingin kongsi sekilas tentang sharing mereka. Walaupun ia eksklusif kepada warga Jutawan yang hadir, tapi saya hanya ambil yang penting-penting saja untuk 'bakar' anda agar dapat hadir di belakang hari. Antara perkongsian menarik mereka:

1- Master Norliza - "Masa itu Emas". 

Tak cukup dengan itu sahaja. Masa adalah nyawa dan masa sentiasa ada bagi orang yang 'pandai' menguruskannya. Masa yang dipenuhi dengan amalan dan bisnes yang didasarkan atas iman dan takwa akan menyebabkan ia semakin panjang kerana keberkatan yang ada pada masa tersebut.

Jauhi pembunuh masa! Drama, games, anak kecil, kerjaya hakiki dan sebagainya bukanlah alasan sekiranya kita tidak pandai jadikan ia sebagai alasan. Kurangkan menunggu sudah cukup semua, sudah cukup modal, sudah cukup orang, baru kita nak bergerak dan berbisnes dengan sepenuh hati. 

Jadikan hari ini hari kita. Tak perlu ingati selalu hari-hari yang telah berlalu bersama penyesalannya dan tak perlu juga menunggu hari esok yang bakal datang bersama kerisauan dan ketakutannya.

2- Master Farawahida -  "Gila Pangkat dalam Shaklee"

Kisah ni sangat menyentap hati saya, bagaimana ramai yang diuji dengan duri sebelum mendapat bunga sebagai ganti. Kisah benar yang tidak dijual di dalam buku pelajaran, tetapi ada di dalam buku kehidupan.

Bermula dengan kisah bagaimana tersalah masuk dalam bisnes MLM yang menyebabkan beliau berhutang 5 angka sedangkan gaji hanya RM 2500 ketika itu. Kerja pula di KL sebagai nurse di IJN. kemudian berkahwin dengan businessman. Mulanya, hajat di hati bolehlah menumpang senang, rupa-rupanya suami pula bankrup kerana rakan kongsi lari membawa diri dan ketika itu pula sarat mengandung.

Sampai satu masa terpaksa korek duit hantaran untuk beli barangan bayi dan berazam untuk breastfeeding sendiri sebab tak mampu nak beli susu mahal di pasaraya. Mula membeli dan menggunakan set trial set breastfeeding dan akhirnya jatuh cinta dengan Shaklee.

Mula terfikir nak berniaga tapi tiada wang di tangan. Apa yang termampu buat untuk tujuan mulia itu? Maka tiada pilihan, duit bayi hasil hadiah tetamu yang menjenguk diambil untuk mulakan perniagaan. Maka bermulalah bisnes, buat set trial dan rolling duit dari hasil keuntungan. Tiada masa untuk bermewah dengan masa dan tiada masa untuk bermewah dengan alasan!

Bukan speaker jer yang berkaca mata ketika ini, tetapi masa ni pun saya lihat ramai yang mula mengesat tisu di wajah masing-masing. Terkesan. Benar-benar menyentuh hati paling dalam. Walau sesusah mana, tetap ada jalan jika benar niat di hati dan diiringi pula dengan usaha kuat. Tiada kemewahan dalam sekelip mata. Itu hanya mimpi orang buta!

3- Master to be Farhana @ Nana Makarona - "Cita-citaku menjadi Orang Kaya"

Bermula dengan sebab nak kaya dengan Shaklee walaupun ada banyak bisnes lain lagi kerana matanya seperti helang, dapat melihat sistem Shaklee yang hebat dan mampu memberikan pulangan kepada diri sendiri mengikut berap yang kita nak. Menarik tak? Jangan tak tahu yang sistem bonus Shaklee antara yang terbaik ketika ini. 

Motivasi terbaik adalah datang dari diri sendiri. Alhamdulillah, beliau nak kaya atas kehendak sendiri untuk bantu orang lain, ibu bapa dan golongan yang memerlukan. Tak cukup dengan itu, beliau ingin jadi inspirasi kepada orang lain dan inginkan hidup selesa satu hari nanti dengan passive income dan punya ruang waktu dan kebebasan kewangan di hari muka.


Ketika ini juga my favorite master hadir, Master Iffah datang bersama wheelchair yang ditolak oleh suami yang sangat penyayang dan anak manja mereka, Faheem. Mungkin ada yang tertanya-tanya,"Kenapa nak juga hadir dalam keadaan uzur begitu? Duduklah kat rumah jer..income pun dah 6 angka, kenapa nak layan program semua ni?"

Saya tahu apa jawapannya kerana ia jawapan standart usahawan berjaya dan jutawan yang dermawan,"What we give we get back more". Sakit, penat, sibuk, itu semua bukan lagi alasan bila niat di hati ingin melahirkan lebih ramai orang kaya. Inilah kekayaan yang berkat. Bukan dihalang orang yang ingin kaya malahan jika boleh, mereka ingin juga turun tangan membantu mewujudkan lebih ramai orang kaya. the great leader create more leaders not followers.

Forum Wanita: Tangan yang menggegar buaian
mampu menggegarkan dunia

Program kemudian bersambung dengan forum wanita yang menampilkan beberapa nama hebat di kalangan ahli Jutawan sendiri, berkongsi sedikit sebanyak rempah ratus kejayaan bersama adunan pengalaman dan resepi kejayaan. Alhamdulillah, banyak kupasan yang menarik  dan menjawab persoalan para audien yang khusyuk mendengar. 

Majlis berhenti seketika untuk memberi ruang kepada peserta untuk makan tengah hari dan bersolat. Tak kurang juga yang mengumpul tenaga untuk rally sesi petang yang tentunya lebih hangat. Ops, sebelum terlupa, sempat juga bergambar dengan ratusan ahli yang hadir bersam di Hotel Zenith, Kuantan, Pahang.

Sesi bergambar oleh para hadirin. Serap aura sebanyak mungkin!

PETANG YANG 'PANAS'

Petang harinya dimulai dengan speaker yang hebat juga, cuma untuk speaker pertama, saya tak sempat dengar sebab badan kembali panas akibat demam lepas pulang dari Seminar Advance Marketing Power seminggu sebelum tu. Perut juga asyik memulas menyebabkan saya tertidur sekejap di surau hotel.

Dapat panggilan dari rakan saya, sampaikan pesan dari para master untuk saya share something kepada semua ahli Jutawan yang hadir. Setelah ditolak tambah, didarab bahagi, akhirnya saya terima dengan hati terbuka. Nak juga berkongsi pahala kan?!

Sempat dengar sharing dari Master Liyana yang happy to lucky dengan tajuk 'panasnya',"Keburukan Shaklee.....?". Tajuk yang sangat sinis untuk buka mata ramai ahli bahawa kesan sampingan Shaklee mampu menghuru-harakan hidup anda. Nak cantik, termengandung. Nak sihat, terkurus. Saipa tak mau kan??!

Sharing tentang Lelaki & Shaklee

Kemudian saya pula dijemput untuk forum lelaki cuma bezanya adalah saya seorang je berforum. Best juga dapat conquer stage walaupun tak berapa sihat. Bila kita buat apa yang kita suka, sakit itu seperti tidak rasa apa-apa. Tajuk yang diberikan adalah berkaitan kedudukan Shaklee sebagai bisnes patuh syariah. Ramai sebenarnya yang telah menulis tentang ini tapi saya telah diberi laluan untuk menerangkan isu ini dengan lebih terang dan jelas. Alhamdulillah saya dapat laksanakan tanggungjawab yang diberikan.

Sesi soal jawab juga dibuka dan sempat juga berkongsi kisah perjalanan saya dalam Shaklee hingga ada terinspirasi untuk mula membantu isteri-isteri mereka bergerak bersama-sama. Seronok sangat dapat sentuh hati suami untuk berusaha berbisnes bersama isteri. Ada pula soalan nakal bertanya,"Bila ustaz nak berhenti kerja ni dan fulltime dengan Shaklee?". Aduh, soalan 'panas' betul petang-petang ni. Sharing tentang jawapan tu akan didedahkan bila tiba masanya nanti.


Setelah tamat masa saya, speaker seterusnya adalah Master Wan Muliani, pemegang rekod rank master tercepat dalam group Jutawan. Kali pertama berjumpa dengan insan hebat ni. Sebelumnya, hanya pernah bertegur sapa sekali saja dalam FB tapi akhirnya bertemu jua. Terpancar aura kehebatan dan kepimpinan dari beliau. Talk yang diberikan sangat hebat, terasa keihklasan di situ dan betapa sebenarnya jalan dalam bisnes sangat jelas dan lurus, asalkan kita tahu impian dan jalan kita untuk mencapainya.


Majlis 'panas' petang tersebut diakhiri dengan majlis memotong kek dan sesi ramah mesra antara semua yang hadir. Alhamdulillah, majlis berakhir dengan sungguh meriah dan sangat terasa kemesraan yang ditunjukkan oleh semua. Semoga program-program seperti ini menjadi rutin kepada group Jutawan Shaklee ni agar ukhuwwah di antara kita akan terus berkekalan.

Mohd Taufiq,
Pakar Kesihatan & Kejayaan Shaklee
SMS/ Whatsapp: 019-2486694

*Bagi yang tidak keberatan untuk share pengetahuan ini bersama orang lain, sila tekan butang LIKE di atas post ini. Semoga ia menjadi manfaat untuk semua rakan-rakan anda yang memerlukan post ini dalam usaha untuk hidup lebih sihat, ceria dan bahagia. 

Jom dapatkan Shaklee daripada saya dengan tawaran ISTIMEWA
FREE konsultasi 
FREE tips 
FREE jadual pengambilan supplement
FREE membership 
FREE Postage


2 comments :

  1. Ustaz. Tangan yang menghayun buaian, mampu menggegar dunia. Gegar buaian terkezut anak.kikikiki

    ReplyDelete
    Replies
    1. ayun kuat sangat tu...tak sedar sbb order masuk banyak dlm enset :)

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...