Tuesday, 10 June 2014

Posted by cikgu mat On Tuesday, June 10, 2014

Assalamualaikum semua.

Semalam saya sempat menyediakan ruangan masa untuk seorang wanita yang telah beberapa kali ingin berjumpa. Tentunya atas urusan bisnes. Elakkan kontroversi yer.

Bersua muka di sela waktu rehatnya pada jam 5-6 petang. Banyak yang dibual dan dibincangkan. Bermula dari urusan bisnes hinggalah ke urusan rumahtangga. Kerana bisnes biasanya tetap berkait dengan rumahtangga. Tak mahulah bisnes berjaya tapi rumahtangga sebaliknya.

Mujur cik tunang dibawa bersama. Jadi taklah segan sangat bila masuk bab rumahtangga ni. Rupa-rupanya di sebalik wajah yang tenang itu benar-benar punya kisah yang tersendiri.

KISAH SUAMI

Sebenarnya saya sendiri kurang senang bila orang menceritakan sesuatu yang tidak baik tentang orang lain. Bagi saya, biarlah bagaimana pun orang berfikir tentang seseorang tapi jangan diumpat atau dikata di belakangnya. Konsepnya mudah,"Jika kita mengata seseorang di belakangnya,  ada pula orang lain yang akan mengata kita di belakang kita"

Tapi akak seorang ni sangat lembut raut wajahnya, tersusun sebut katanya dan berlapik kisahnya. Berumur lingkungan akhir 40-an. Hajatnya hendak mendapat nasihat dan panduan daripada saya sebagai seorang ustaz dan mentornya yang dipercayai. Lagipun katanya, sudah 2,3 kali ke pejabat Qadi tpai masalah tak juga selesai. Nak bercerai, kesian pada anak-anak. Nak bersama tapi sudah tidak ada keserasian.

Suaminya seorang pemandu treler. Hidup dan banyak masanya hanya di atas jalan raya. Telah berpuluh tahun begitu. Jarang sekali ada di rumah hatta jika cuti pun, lebih suka merayap di rumah kawan-kawan daripada rumah sendiri.

Nafkah anak isteri juga tidak dilaksanakan hinggakan isteri perlu buat 2-3 kerja setiap hari untuk membantu meringankan beban anak dan keluarga.

Jika sewaktu muda, bolehlah bersabar sementelahan kudrat masih kuat, azam masih tinggi dan masa masih panjang. Tapi apabila telah masuk umur 40-an, kesabaran makin tipis, kudrat makin lemah dan harapan untuk bahagia semakin pudar.


NASIHAT

Di akhir penceritaannya, sempat saya nukilkan beberapa nasihat yang saya kira berguna juga buat para pembaca, baik yang telah mengalami masalah seumpama ini atau lainnya.

1. Kita perlu faham bahawa masalah itu hanya datang dengan izin Allah SWT. Maka, jika kita telah tahu punca masalahnya, lebih senang kita berjumpa solusinya. Itulah yang kita selalu sebut apabila ditimpa musibah,"Inna lillah wa inna ilaihi raaji'un". Bukankah dari Allah masalah itu datang, maka kepada Allah jugalah masalah itu kembali.

2. Sifat Allah SWT adalah tidak zalim sama sekali kepada hambaNya. Ia akan sedarkan hambaNya tentang kesalahan dan kelalaian diri sendiri melalui pelbagai cubaan dan dugaan hidup di dunia ini. Mungkin telah lama kita tidak pernah sujud dengan maksud sesungguhnya atau sudah lama kita tidak mendirikan solat dengan setepatnya.

Percayalah, Allah akan terus menegur kita, bermula dari musibah yang kecil sehinggalah musibah yang terbesar. Ujian itu hanya terhenti setelah kita sedar bahawa itu semua adalah teguran keras Allah kepada kita.


3. Banyakkan bertaubat dan bercerita kepada Allah di tengah malam.

Dalam hadis Nabi dan al-Quran banyak sekali kelebihan bangun di tengah malam. Ketika itu suasana sangat sepi. Kala itulah, Allah menunggu hambaNya yang ingin mengadu dan memohon ampun kepadaNya. Tapi masalah kebanyakan daripada manusia, ia suka mengadu sesama manusia taapi tak sanggup nak mengadu kepada Tuhan yang menyayanginya lebih daripada ibunya sendiri!

Jika ada masalah, kembali kepadanya. Ingatlah, jika semua manusia berhimpun untuk selesaikan masalah kita tapi Allah tidak izinkan, ia tidak akan selesai juga. Maka penyelesaian yang paling utama adalah mengadu kepadaNya dahulu sebelum mengadu kepada orang lain.

Wallahua'lam. Semoga ada manfaat untuk perkongsian ringkas ini.

*Bagi yang tidak keberatan untuk share pengetahuan ini bersama orang lain, sila tekan butang LIKE di atas post ini. Semoga ia menjadi manfaat untuk semua rakan-rakan anda yang memerlukan post ini dalam usaha untuk hidup lebih sihat, ceria dan bahagia. 


0 comments :

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...