Wednesday 2 July 2014

Posted by Unknown On Wednesday, July 02, 2014

Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Hari ni punya sedikit masa terluang untuk update sedikit sebanyak sharing bersama anda. Semoga banyak manfaat dapat diambil daripada perkongsian ringkas ini.

Saya ambil dari beberapa FB rakan jutawan saya untuk panduan kita tentang hidup sebenar seorang jutawan dan lihatlah prinsip mereka dalam menghadapi kekayaan yang majoriti masyarakat menghukum sebaliknya.

STUDY CASE 1 (Sumber FB: Ainon Mohd)


  • Lelaki penunggang motor kapcai ini memiliki 4 buah kilang makanan beku, dengan nilai eksport lebih RM400 juta setahun, sebuah ladang di Vietnam dan sebuah kilang kain di India.
  • Kereta mewah Jaguar disediakan untuk kegunaan tetamu bisnesnya. 
  • Semua pengurusnya dibelikan BMW.
  • Gaji beliau lebih rendah daripada gaji pengurus-pengurusnya.
  • Pak Arab Teluk menghantar jet peribadi bagi mengambil beliau di KL untuk hadir meeting bisnes.

STUDY CASE 2 (Fb: Liyana Akmal)



  • Lelaki penunggang motor ini mula berniaga percetakan baju sejak tahun pertama di universiti.
  • Motor ini digunakan untuk menghantar order customer, tiada kenderaan yang lain
  • Jualan mencecah RM 1 juta dalam masa 7 bulan sahaja
  • Menjadi jutawan pada usia 24 tahun
  • Miliki 7 buah sayarikat dalam masa kurang setahun
  • Aktif dalam bidang percetakan, pelaburan, makanan, training and consultacy dan sebagainya.
Amacam, ada gaya seorang jutawan seperti yang anda sangkakan sebelum ini. Untuk study case pertama, saya cuba menjejak siapakah beliau tapi hingga kini saya belum dapat mengenalpasti siapakah gerangan jutawan ini.

Study case kedua merujuk kepada Tn Haji Abdul Basit, seorang jutawan muda yang telah lama menempuh susah payah dalam dunia bisnes tapi kini segala jerih perihnya telah berbayar.

Bukankah ini gambaran prinsip bisnes berTuhan?

1. Mereka ketika di depan tabir mahupun di belakang tabir tetap begitu juga, sangat MERENDAH DIRI dan QANAAH dengan keperluan yang ada. Tidak berlebih-lebihan dan tidak juga menunjuk-nunjuk.

2. Itulah sikap yang patut ada pada diri usahawan beriman.

Jika semuanya disandarkan kepada Allah, maka jika berjaya, SYUKUR dan jika sebaliknya SABAR dan usaha lagi. Kejayaan bukan untuk ditunjukkan melalui harta benda zahir. Tetapi kejayaan sebenar dibuktikan melalui kesyukuran HATI!

3. Jika di awal perjalanan telah bersama Allah, insyaallaH di akhir perjalanan juga bersama denganNya. Kesedaran bahawa REZEKI datang dari Allah sangatlah sedikit sekarang dalam kalangan masyarakat kita. Ramainya beranggapan rezeki saya dari tangan majikan, dari kuasa sebuah kerajaan, maka hilang sifat tawakkal bersemi pula sifat pergantungan kepada sesama makhluk.


4. Sebaik-baik usaha adalah ketika di usia MUDA. Elakkan menunggu sehingga wang di bank matang atau menunggu usia tua menjelang. Bila muda ni, usaha takkan kenal penat lelah, tidak banyak alasan dan tidak pula kenal putus asa.

5. Kedua-dua jutawan muda ni menunjukkan contoh terbaik bahawa hendak berbisnes, carilah MENTOR. Seorang bermentorkan Pn Ainon Mohd, seorang lagi bermentorkan Dr Azizan Osman. Maksudnya ada SIFU yang sering menunjuk ajar. Jangan memandai-mandai. Takut nanti bak kata orang-orang tua, "Sudah jatuh ditimpa tangga".

6. Mulakan bisnes pertama anda dengan MODAL yang ada di tangan sahaja. Kata mentor saya, bawah RM 100, itu yang terbaik! Elakkan terpengaruh dengan bisikan jahat dari ahli perniagaan yang menggunakan skrip best dihiasi janji palsu,"Bisnes yang modal tinggi, hasilnya pun tinggi".

Perkataan ini sudah tidak terpakai pada zaman sekarang ni. Usah dipedulikan perangkap samar tu. Nanti binasa badan

Jadi, tunggu apa lagi. Jom kita bergerak bersama. Kita mulakan bisnes dengan apa sahaja nilai modal yang ada di tangan tanpa berhutang tanpa meminjam. Mulakan jejak langkah jutawan. Tuhan jangan dilupa, usaha jangan ditinggal.

Sekian dahulu untuk perkongsian kali ni. Wassalam.

Mohd Taufiq
Pakar Kesihatan & Kejayaan Shaklee
019-2486694

*Bagi yang tidak keberatan untuk share pengetahuan ini bersama orang lain, sila tekan butang LIKE di atas post ini. Semoga ia menjadi manfaat untuk semua rakan-rakan anda yang memerlukan post ini dalam usaha untuk hidup lebih sihat, ceria dan bahagia. 


Ingin mendapatkan konsultasi kesihatan dan produk Shaklee,
hubungi saya sekarang!!!

0 comments :

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...