Wednesday 8 October 2014

Posted by Unknown On Wednesday, October 08, 2014

Protein merupakan khasiat terbaik dalam makanan melebihi karbohidrat dan lemak. Pengambilan protein saya setiap hari adalah dari kekacang - SOYA. Titik! :)

So, hari ni tak nak cerita panjang, terus je masuk tajuk:

Kenapa Energy Soy Protien Shaklee (ESP) perlu dipilih sebagai sumber protein terbaik berbanding jenama berasaskan soya yang lain?!

1. Sebab paling utama saya memilih protein soya dari ESP adalah kerana ilmu.

Manusia adalah makhluk yang aneh. Bukan hanya terdiri dari jasad dan roh, bahkan diberikan nafsu dan akal.

Keanehan akal itu menjadikan manusia menjadi mulia berbanding makhluk yang lain termasuk malaikat. 

Akal menjadikan kita manusia yang belajar, mengajar dan membuat pilihan dalam hidup berdasarkan berapakah kuantiti ilmu dan kualiti ilmu yang kita masukkan ke dalamnya.

Maka ilmu menjadi sebab no 1 saya bukan sebab yang lain.

Bukan sebab bisnes.
Bukan sebab pengaruh rakan.
Bukan sebab persepsi masyarakat.
Bukan sebab pembacaan terhadap kajian tak bertauliah.
Bukan juga sebab yang menjadi sebab orang lain menolak soya!

2. ESP dihasilkan dari kacang soya yang tumbuh membesar secara organic.

Tahukah anda?

Perkataan 'natural' atau 'semulajadi' pada pek bungkusan makanan atau minuman yang dihasilkan daripada haiwan atau tumbuhan adalah bermaksud tidak semulajadi dan tidak selamat.

Perkataan sebenar proses semulajadi yang selamat diambil oleh manusia adalah organik.

Rujuk pengakuan yang mengejutkan ini dari The False Advertising Industry di sini.

# # # # #

Kenapa mesti ditanam secara organic? 

Kerana kajian penananaman secara kimia (non-organic) akan menyebabkan nutrisi makanan berkurangan bahkan lebih menakutkan adalah ia memberi kesan negatif pada tubuh pada setiap kali pengambilan. Masa akan menentukan kemuncak penyakitnya seperti kanser.

Dari segi kajian, sudah terbukti ada hubungkait antara kanser dan nitrates. Jadi amatlah penting pesticides, fungicides dan herbicides tidak digunakan sepanjang proses pembesaran soya ini. 


3. ESP dihasilkan dari kacang soya non-GMO (non genetically modified organisms)

Sedarkah anda?

Kebanyakan penyakit yang dihidapi oleh manusia moden kini adalah disebabkan makanan dari GMO process - Institute for Responsible Technology

# # # # #

Kenapa soy protein mestilah non-GMO?

Secara umumnya, kacang soya yang yang telah diubah genetiknya lebih murah untuk dihasilkan dan kebanyakkan syarikat akan mencari cara untuk menjimatkan kos.

Menurut saintis dari Brazil, Dr.Louis, toksin akan dibina tanpa disedari apabila gen baru dimasukkan ke dalam sel tumbuhan.

Shaklee menggunakan proses pensijilan tersendiri yang dikenali sebagai Identity Preserved Program (IPP). 

Program ini memastikan kacang soya bebas daripada pendedahan perubahan genetik. Daripada benih sehingga penyimpanannya sebelum diproses menjadi supplement kesihatan.

4. ESP mengandungi 9 Asid Amino penting.

Badan memerlukan 9 asid amino ini setiap hari untuk menghasilkan hormon, rembesan penghadaman, antibodi dan enzim. 

Promosi bulan Oktober 2014, Buy 6 ESP, Free 1.

Walau bagaimanapun, tidak semua kacang soya adalah sama. Kualiti dan amino kandungan asid akan berbeza-beza berdasarkan keadaan tanah, cara penanaman dan pertumbuhannya. 

Jika satu asid amino penting hilang, sistem imun akan jatuh sebanyak 30% dan banyak fungsi badan penting ditangguhkan atau dihentikan. 

Oleh itu, adalah penting bahawa setiap kelompok kacang soya diperiksa untuk menguji kandungan asid amino soya itu. ESP Shaklee menyediakan semua 9 asid amino penting ini tanpa keraguan melalui proses pengawalan soya yang sangat ketat.

5. Pembersihan Menggunakan Air, Bukan Alkohol.

Kebanyakan protein soya diproses dengan alkohol.

Cara pemprosesan ini bukan sahaja menghilangkan isoflavon yang bermanfaat, malah memusnahkan kandungan isoflavon sehingga 88%!

Isoflavon itu diperlukan untuk mengurangkan risiko kanser payudara, prostat, paru-paru, usus dan kanser umum lain kerana peranannya dalam mempengaruhi metabolisma hormon reproduksi dan aktiviti biologi. 

Berbeza dengan soya dalam ESP Shaklee, ianya dicuci dengan air untuk mengekalkan isoflavin, genistin dan daidzin yang tinggi demi membekalkan anda dengan keseluruhan kebaikan soya.

6. Penyingkiran Bahan Anti-Tyrosine / Anti-Growth 

Soya mentah mengandungi bahan anti-growth dan anti-tyrosine

Kekurangan tyrosine akan menyebabkan tekanan darah yang rendah, suhu badan yang rendah dan restless leg syndrome (RLS). 

Oleh itu, produk berasakan soya dimasak secara sederhana untuk menyahaktifkan bahan anti-tyrosine dan anti-growth

ESP juga melalui proses mengekstrak yang membuang bahan ini, tetapi dalam masa yang sama menyimpan soya dalam bentuk yang mentah untuk mengekalkan tahap tertinggi AMINO ASID dan isoflavon yang sangat sensitif terhadap haba.

7. Rendah Glysimec Index (GI)

Tahukah anda?

Setiap 850g (satu canister ESP) dihasilkan dari 30kg kacang soya. Bayangkan?!


Setiap makanan mempunyai GI nya yang tersendiri. Semakin rendah GI, semakin mudah untuk ia dihadamkan dan semakin lama perut terasa kenyang.

Jadi ia memberi sumber tenaga segara kepada tubuh di pagi hari jika disediakan sebagai sarapan dan tenaga lebih bertahan lama untuk melakukan sebarang aktiviti seharian.

Saya telah mencubanya, anda bila lagi?!

Mohd Taufiq
Motivator Kekayaan & Kejayaan
019 2486694

*Bagi yang tidak keberatan untuk share pengetahuan ini bersama orang lain, sila tekan butang LIKE di atas post ini. Semoga ia menjadi manfaat untuk semua rakan-rakan anda yang memerlukan post ini dalam usaha untuk hidup lebih sihat, ceria dan bahagia.

0 comments :

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...