Monday 5 January 2015

Posted by Unknown On Monday, January 05, 2015
Biasanya penjaja sayur bergerak di Malaysia menggunakan motor kapchai Hondo biasa. Model Honda menjadi pilihan utama kerana reliability yang tinggi. 

Jangan ketawa dulu. Honda Cup C70 sudah dinobatkan oleh pelbagai majalah permotoran sebagai motosikal yang paling influential di dunia. Bukan Harley, Cagiva ataupun Ducati tetapi motor 2 storke Honda Cup. 

Motor ini digunakan peniaga kerana kos penyelenggaraan yang rendah dan tahan lasak. Tapi motor tersebut sudah tidak lagi dikeluarkan oleh Honda. 

Kini ramai yang menggantikannya dengan Honda EX5 dan pernah saya jumpa penjaja sayur yang menggunakan motor keluaran negara, Modenas Kriss 110.

Jadi agak aneh apabila di Indonesia ada brader yang menjual sayur menggunakan sebuah motor elegen dan berkuasa 250cc.

Apa ceritanya?


Penjual sayur di Jawa Tengah ini mengumpul duit selama 6 tahun untuk mendapatkan motor idaman beliau Yamaha YZF R25. 

Bila dah mampu beli motosikal berkuasa tinggi ini, brader ini menggantikan motosikal lama sebagai platform menjual sayur. Gaya mau ranggi!


Ini namanya dapat yang diidam terus mahu pakai hari-hari tanpa mengira ianya praktikal ataupun tidak. LOL!

Apa pun, sesuatu yang patut dipuji kerana atas usaha beliau menjaja sahaja, beliau mampu memakai motor yang berharga tidak kurang dari RM 25000 jika menurut nilaian ringgit Malaysia.

Rasanya kita di Malaysia, jika dah bekerja 6 tahun pun, sukar juga untuk memiliki motor idaman ramai brader riders ni. Betul ke betul? :)

Nampak gayanya kena tambah-tambah side income nampak gayanya ni. Moh kita berbisnes.

Mohd Taufiq
Motivator Kesihatan & Kejayaan

0 comments :

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...