Thursday, 10 September 2015

Posted by cikgu mat On Thursday, September 10, 2015
Assalamualaikum buat semua rakan pengunjung wafiqulya. Semoga anda beroleh rahmat dan kesihatan dari Allah taala.

3 hari lepas dapat berita gembira dari seorang rakan saya yang juga sedang hamil anak ketiganya. Jadi, hari ni saya nak kongsikan pengalaman ini dengan anda.

Walaupun saya tidak pernah ada pengalaman hamil dan memang tidak akan ada pengalaman itu, tapi alhamdulillah saya dibekalkan dengan ilmu dan training yang cukup untuk membantu ibu-ibu hamil ini.

Cuma taklah sampai boleh jadi bidan. Perasaan takut tu ada juga kalau tiba-tiba kena jadi bidan terjun menyambut anak orang. Untuk tolong azan iqamah bolehlah.

Bukan apa, kurang biasa melakukannya.

MASALAH IBU HAMIL

Antara masalah utama ibu hamil datangnya dari mereka yang sibuk bekerja majoritinya dan juga mereka yang mempunyai masalah kesihatan sebelum hamil lagi.



Ramai ibu beranggapan masalah kesihatan mereka atau kesibukan mereka bekerjaya hingga mengamalkan cara hidup tidak sihat tidak memberi kesan besar kepada kandungannya sedangkan itu tanggapan yang salah.

Betapa ramai bayi yang lahir hari ni mengalami kompilkasi sejak lahir dari sakit kuning hinggalah jantung berlubang. Kes ni bukanlah kes terpinggir bahkan menjadi kes utama di wad-wad bersalin.

Puncanya kerana ibu hamil tidak mengambil berat tentang diri mereka sendiri.

Tanda anda sayang kandungan anda, anda sayang pada diri anda sendiri. 

Ia juga sesuai dengan sunnah yang Nabi ajarkan untuk para ibu hamil untuk menjaga kandungan mereka baik dari sudut kesihatan jasmani mahupun kesejahteraan rohani si anak.

Rakan saya ni terbuka hati untuk mencuba sendiri produk terbaik jualan saya ini iaitu set hamil Shaklee setelah anak pertama dan kedua mempunyai masalah kulit yang teruk dan selalu sakit petanda imuniti badan untuk melawan penyakit rendah.

Anak keduanya juga lahir dengan ada lubang kecil di atas kepalanya tapi alhamdulillah lubang kecil itu telah hilang tanpa meninggalkan tanda.

Kata pakar kepadanya, itu terjadi sejak dari dalam kandungan. Bukan kerana kemalangan di bilik bersalin atau lainnya.



Untuk kandungan ketiga ni, beliau terpaksa buka buku dengan sticker kuning, berjaga-jaga dan perlu banyak perhatian pada kandungan maksudnya.

Jika diperhatikan, 4 sebab utama itu adalah kerana faktor kesihatan ibu. Betul..betul?

Tidak cukup dengan itu beliau juga mengalami alahan terhadap semua jenis makanan berdaging baik ikan, ayam ataupun daging. Susu juga bukan minuman kegemarannya.



Syukur sangat, beliau mahu ubah diri dan tahap kesihatannya dengan pengambilan supplemen dengan nasihat dan bimbingan.

Secara tidak langsung, sayalah menjadi penasihat utamanya.

TRIMESTER PERTAMA

Untuk trimester pertama saya cadangkan:

1- Vita Lea: Multivitamin yang lengkap dengan 28 vitamin yang diperlukan oleh seorang manusia normal setiap hari.

2- Vitamin C: Vitamin C sangat penting untuk peningkatan imun seorang ibu melawan sebarang alahan dan peyakit bawaan dari kehamilan.

3- B Complex: Mempunyai asid folik yang sangat penting untuk pertumbahan kandungan. Mempunyai 8 jenis vitamin B lengkap untuk seorang ibu.

4- Ostematrix: Untuk kekuatan tulang dan sendi ibu hamil untuk membawa kandungannya selama 9 bulan, menghilangkan sembelit, kebas dan simptom tarik biawak yang biasanya terjadi pada seorang ibu. 

Ia juga sangat baik untuk pertumbuhan tulang kandungan tanpa mengganggu kalsium pada tubuh ibu.



Untuk makluman anda, set ini diambil diawal kehamilan hinggalah bersalin. Ia adalah set wajib untuk kesihatan ibu dan kandungan.

Syukur alhamdulillah. Hanya seminggu bimbingan pemakanan dan pengambilan supplemen dengan betul, alahannya sudah membaik secara sempurna.

Seolah-olah tak pernah pun alami alahan sebelum ini. Gembira tak terkata. Anak pun suka bila ibunya sihat.



Sedar tak, kadang-kala kita sihat bukanlah untuk kita sendiri tapi untuk kegembiraan orang yang kita sayang juga.

TRIMESTER KEDUA & KETIGA

Masuk bulan keempat, badan ibu dan baby telah serasi berdua. Ibu boleh mula melakukan aktiviti hariannya tanpa halangan alahan, penat dan sebagainya.

Baby pula mula serasi dalam kandungan dan apatah lagi ketika itu telah sempurna ciptaannya dengan kemasukan roh dan pembinaan otak dan akal.



Ketika ini tambahan Omega Guard diperlukan untuk perkembangan otak dan akalnya di samping set wajib trimester yang pertama. 

Sementara untuk rohani, banyakkan membaca surah-surah terpilih dari Quran dan banyakkan berzikir. 

Ada satu perkara yang jarang dilakukan oleh ibu-ibu di Malaysia adalah menghafal surah-surah pendek dalam Quran. 

Hafalan ibu akan mempengaruhi minda bayi dalam kandungan dan ia salah satu cara untuk bakal anak mempunyai kekuatan akal yang kuat serta minda yang super cerdas.

Untuk rakan saya ni, beliau akan mula berhenti menggunakan set wajib trimester pertama dan tidak juga mengguna Omega apabila masuk bulan keempat nanti hingga kelahiran.

Sebaliknya beliau akan menggunakan Vivix yang tentunya lebih berkualiti dan lebih istimewa buat kandungannya. Itu pun selepas mendapat pengesahan doktor setelah check-up kandungannya nanti.



Kandungan yang sihat dan kuat serta ibu yang sihat juga adalah faktor utama untuk penggunaan Vivix kerana kandungannya memiliki semua jenis vitamin-vitamin yang terdapat dalam supplemen yang saya sebutkan sebelum ini hanya dalam satu botol.

Insyallah selepas check-up nanti, saya akan update perkembangannya di kemudian hari.

Cadangan saya untuk ibu hamil yang alami sebarang masalah pada kandungan sebelum ini, ambillah vitamin yang diperlukan. 

Jika bukan untuk diri anda sendiri, sayangilah kandungan anda sekurang-kurangnya.

Untuk para suami yang kebetulan membaca post saya ini, pesan saya, janganlah terlalu berkira untuk isteri. Sudahlah ia mengandungkan anak anda serta merasai kesusahan sepanjang 9 bulan itu, apa salahnya keluarkan sedikit wang sebagai 'pelaburan' untuk isteri dan anak yang sihat.

Itulah harta sebenar kita dalam hidup ini. Kurangkan berkira-kira dengan orang-orang kesayangan kita.

Setakat ini dulu. Nanti kita berjumpa di lain entry. :)

*Bagi yang tidak keberatan untuk share pengetahuan ini bersama orang lain, sila tekan butang LIKE di atas post ini untuk SHARE bersama rakan-rakan. Semoga ia menjadi manfaat untuk semua rakan-rakan anda yang memerlukan post ini dalam usaha untuk hidup lebih sihat, ceria dan bahagia. 

0 comments :

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...