Saturday 13 July 2013

Posted by Unknown On Saturday, July 13, 2013

Assalamualaikum kawan-kawan semua.

Hari ni mood nak bercerita dengan anda. Saya dah lama simpan perasaan 'GERAM' dengan rakan kongsi atas/upline saya ni. Bukan seorang dua tapi ramai juga. Ada je cara mereka untuk DERA saya dalam bisnes ni. Kerana dah tak tertahan sangat, saya nak pecah DENDAM ni kat sini. Saya tak kisah pun kalau mereka baca, sebab memang mereka buat saya macam ni. Dah macam BERPAKAT ramai-ramai pula kenakan saya.

Ok, saya tak nak emo tapi tu lah, saya geram dengan mereka-mereka ini. Saya cerita dari awal ye. Moga ada pengajaran yang dapat anda ambil dari PENGALAMAN saya ni dan JANGAN TERJEBAK dalam bisnes macam ni. Sebuah perkataan je layak untuk menggambarkannya, GILA!!!


1. Waktu saya mula-mula MEMBERANIKAN diri terjun dalam bisnes ni. Saya betul-betul TERJUN tiruk. Sebabnya saya tiada pengalaman langsung dalam bab bisnes ni. Tiba-tiba je TERJUN dalam bisnes kesihatan yang langsung bukan bidang saya ini. 


Ada ke patut UPLINE saya, Pn Maria kata, "Daftar je ahli dulu, nanti saya GUIDE anda sampai berjaya dengan mengikut SISTEM bisnes yang betul". Jika anda di tempat saya, anda daftar tak? Dah la tak kenal. Berhubung pula hanya by email je. FB pun saya belum ada lagi waktu tu. Siap dijanjikan KEJAYAAN. Tak ker GILA namanya?!

Yang saya pun, boleh tahan juga GILANYA, saya daftar tanpa fikir panjang. Dah puas saya fikir, 3 tahun berlalu tanpa sebarang TINDAKAN dari seorang graduan terbaik dari sebuah universiti terbaik dunia tu BODOH namanya. Saya nak fikir lama mana lagi?! Tunggu jatuh sakit dan tiada apa-apa pada hari tua nanti ke baru nak bertindak?! go on je lah....

Alhamdulillah selepas sebulan masuk dan di'ragging' oleh upline saya akhirnya, BONUS PERTAMA saya sikit lagi akan mencapai EMPAT ANGKA berada di tangan. Waktu tu lah, baru saya percaya, 'A wise man makes his own decision, an ignorant man follows the public opinion'. LUAR BIASA betul hidup ini bila kita BERANI berubah dari biasa-biasa.


2. Setelah sebulan dalam bisnes SHAKLEE yang gila seronok ini, saya PM dan tegur dengan my Super Duper Grand Nanny dalam group kami, Pn Shareeza yang memegang 6-7 angka sebulan sekarang setelah 3 tahun dalam bisnes ini. 

Takut juga pada mulanya. Manakan tidak, entah siapalah saya ni nak tegur my MENTOR kesayangan ni. Tapi tangan yang ditadah dengan HARAPAN pasti disambut dengan pelukan KEMESRAAN. Pelbagai persoalan dalam biz ni saya luahkan, tak simpan-simpan dah. Lama juga saya luahkan apa yang terbuku dalam hati ini. Yang membuatkan saya terharu adalah beliau masih melayan saya walaupun dalam keadaan tidak sihat di tengah-tengah malam pula tu. 


Yang saya GERAMNYA, boleh pula beliau sound saya DIRECT, kena atas batang hidung,"U kalau masuk biz, PERLU berlapang dada. Pedulikan apa orang kata. INGAT, biar orang 'buat' kita, jangan kita NIAT untuk 'buat' orang. Tuhan Maha Adil". Bertepatan sekali nasihat tersebut dengan firman Allah,"Dan balasan bagi perbuatan baik itu adalah kebaikan juga dan balasan bagi perbuatan jahat juga adalah seumpamanya juga. Akan tetapi jika kamu memaafkan, itu adalah yang terbaik bagi kamu".

Cuba bayangkan seorang USTAZ kena tazkirah free dari seorang bekas ENGINEER. Sedap juga kena begitu sekali-sekala. 

Kesannya, alhamdulillah, sekarang saya dikelilingi rakan-rakan kongsi bawah/downline yang POSITIF setelah saya tukar MINDSET saya untuk MEMBERI sebanyaknya tanpa memperdulikan sikap manusia NEGATIF yang lain.

3. Dalam 2 minggu lepas sempat juga bersembang dengan my Grand Nanny, Pn. Nur Zahirah dalam biz ini juga. Saya korek rahsia kejayaannya setelah 2 tahun lebih berada dalam biz ni dengan pegang purata setiap bulan 5-6 angka. Jawabnya senang GILA,"Buat semua ibadat yang ada dalam master checklist* tu kalau nak berjaya dalam apa-apa biz. Kalau malas nak ibadat, susahla hidup selamanya. TAK SUSAH HARTA, SUSAH JIWA".


Sekali lagi upline saya bagi tazkirah di tengah malam. Alhamdulillah, saya telah buat segalanya dalam master checklist tu dan hasilnya, setiap kali selepas solat Dhuha terutamanya, ada je customer PM saya di FB. Pelbagai soalan tentang produk ditanyakannya walaupun sebelumnya saya tak kenal pun siapa gerangannya. Syukur sangat-sangat. 

4. Semalam sempat juga menadah ilmu dari my Nanny, Pn Hafsah samapai jam 12.30 tengah malam. Pn Hafsah ni ada buat coaching khas di rumahnya di Selangor sana. Maka saya yang jauh ni gunakan sebaik mungkin medium FB untuk tegur nak minta coaching KHAS disebabkan halangan jarak dan masa yang tidak dapat dielakkan.

Pesan beliau apabila saya tanyakan tentang permasalahan ahli yang tak nak hidup LUAR BIASA ni,"Saya suka lihat Shaklee ni as family bisnes.. as platform untuk bantu lebih ramai orang.. touch life orang.. bukan semata-mata nak cepat kaya. Jangan push rakan-rakan kongsi yang lain. Kita bukan boss, kita LEADER, TOUCH THEIR HEART! Itu beza leader dengan boss. Buka mata mereka dan mereka akan lari sendiri tanpa kita perlu kita PUSH pun".

Alhamdulillah, sekarang bisnes saya STABIL, dapat sharing dengan customer produk yang baik ini dan dalam masa yang sama dapat LEAD rakan-rakan kongsi yang lain. Syukur kepadaMu Ya Allah.

5. Hari ni, saya sempat PM Pn Zura setelah saya baca kisah kejayaan beliau dalam group Shaklee. Sebelumnya, beliau yang mula tegur saya di FB untuk carikan guru Quran buat 3 orang buah hati pengarang jantung beliau. Saya jenis orang yang ingin tahu segala kisah KEJAYAAN orang lain sebagai MOTIVASI dan PANDUAN hidup buat saya, tanpa malu terus bertanya. 

Korek rahsia kejayaannya, jawapannya lagi GILA,"BERSIHKAN hati, IKHLASKAN niat, JANGAN berkiblatkan duit semata-mata dan tambah NILAI dalam hidup lebih ramai orang, insyaallah, Allah tambah NILAI dalam hidup u".


Anda nampak tak point yang saya nak ceritakan. Hampir semua upline saya semuanya GILA. Gila untuk MEMBANTU orang lain, gila untuk menambah NILAI hidup orang lain dan gila MEMIMPIN rakan-rakan kongsi yang lain hingga BERJAYA.

Hatta dalam group ini kami ada master checklist yang di dalamnya terkandung segala jenis ibadat bermula dari celik mata di pagi hari hinggalah kembali menutup mata pada malam hari. Yang menjadi pegangan kami adalah ALLAH bukan KIT PERNIAGAAN semata.

Yang ditanam dalam diri kami adalah 'Bagaimana hubungan anda dengan ALLAH, begitulah HASIL anda dalam perniagaan ini'. Di kala ramai manusia sekarang bergantung kepada manusia yang bernama MAJIKAN, kami pula bergantung terus kepada ALLAH, Tuhan segala majikan itu.

Kerana inilah saya rasa saya telah masuk GROUP yang betul, dalam BISNES yang betul menggunakan SISTEM yang betul.

Jika ANDA ingin memulakan langkah awal dalam bisnes ini, saya JEMPUT anda masuk dalam group kami dan BERUSAHA bersama kami untuk MEMBERI dan MENAMBAH nilai hidup orang lain dan diri anda sendiri. Bila hendak bertindak?! Jawapannya adalah SEKARANG. Jangan menangguh lagi hingga akhirnya anda hanya melihat KEJAYAAN orang lain semata-mata. 


Saya YAKIN anda orang yang BIJAK dan BERANI HIDUP LUAR BIASA. Teruskan langkah hidup anda bersama kami untuk KEJAYAAN yang menanti di hadapan sana. 

Hubungi saya SECEPAT MUNGKIN, mungkin ANDALAH INSAN BERTUAH seterusnya dalam group ini.

Salam sayang dari saya, Pakar Kesihatan Anda,

Mohd Taufiq
011 27819827

*Sekiranya anda merasakan bahawa artikel ini LUAR BIASA HASILNYA jika dikongsi bersama rakan-rakan anda yg lain, mungkin ada rakan anda di luar sana yang BERANI BERUBAH setelah membaca post ini. Untuk tujuan itu, sila klik butang share sama ada email, blog, twitter atau facebook di bawah post ini atau tekan butang LIKE di atas post ini. Terima kasih kerana anda BERANI BERTINDAK.

0 comments :

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...