Wednesday 27 November 2013

Posted by Unknown On Wednesday, November 27, 2013

Assalamualaikum semua.
Semoga anda sihat hendaknya di samping keluarga tercinta. 

Hari ni nak bercerita sikit dengan penyakit yang menakutkan ini. Takut kerana ia datang bila-bila masa dan kepada sesiapa sahaja tak kira muda atau tua. Strok dalam Islam juga dikenali dengan nama yang cukup sinonim iaitu angin ahmar atau angin merah.

Saban tahun, kira-kira 15 juta individu di seluruh dunia menderita kerana strok. Dianggarkan 50,000 rakyat Malaysia diserang strok setiap tahun. Angka itu bermaksud secara purata, seorang diserang strok bagi setiap 10 minit.

Menjelang 2020, kadar kematian disebabkan strok di dunia akan meningkat hampir dua kali ganda. Mengikut laporan Pertubuhan Kesihatan Sedunia 2003 (WHO), punca utamanya ialah peningkatan jumlah warga emas dan kekurangan kawalan terhadap faktor risiko utama strok, terutama di negara kurang membangun.

Golongan muda juga tidak terlepas daripada risiko diserang angin ahmar atau strok memandangkan 15 peratus daripada 480 kes terdiri daripada golongan muda di bawah umur 50 tahun.

Strok adalah punca kematian ketiga di Malaysia. Strok adalah kerosakan fungsi otak secara tiba-tiba yang disebabkan sama ada kekurangan pengaliran darah ke otak atau pendarahan di dalam otak.



PUNCA STROK

Sebenarnya penyakit strok boleh dielakkan melalui pengawalan faktor risiko, iaitu tekanan darah tinggi atau hipertensi. Pesakit kencing manis berisiko empat kali ganda, manakala faktor risiko strok lain yang boleh dihindari ialah tabiat merokok, kandungan kolesterol tinggi dan mengalami masalah atrial fibrillation (AF) iaitu degupan jantung tidak tetap.

Perkara paling penting ialah memastikan paras gula dalam darah dalam keadaan baik dengan pengawalan dan pemantauan yang kerap. Pesakit kencing manis mesti mengawal diet, bersenam dan mencapai berat badan sesuai jika mereka berat badan berlebihan dan mengambil ubat untuk kencing manis, darah tinggi dan kolesterol tinggi dengan teliti mengikut arahan doktor.

HATI-HATI DENGAN DEGUPAN JANTUNG ANDA

Dengan atrial fibrillation (AF), risiko mendapat strok meningkat kerana kebuk atas jantung seseorang (atrium) tidak mengecut dengan efektif yang menjejas kelancaran pengaliran darah dalam jantung.

Ini menyebabkan darah bertakung dalam atrium dan apabila alirannya terganggu, pembekuan darah boleh berlaku. Darah beku yang terbentuk di atrium boleh terpisah dan bergerak melalui arteri terus ke otak dan menyebabkan strok.

Antara simptom AF adalah berdebar, keletihan, sakit dada, pengsan, sukar bernafas, pening dan sebagainya. Pesakit yang menghidap AF juga berisiko lima kali ganda untuk mendapat strok ischaemic iaitu pengaliran darah ke otak berkurangan disebabkan arteri (saluran darah) sempit atau tersumbat.


AF boleh menyebabkan jantung seseorang itu berdegup melebihi 200 hingga 300 kali dalam seminit. Satu ketika dulu, AF tidak dilihat sebagai masalah yang mengancam nyawa dan ia kerap dikesan pada orang tua.

Namun hari ini, AF turut dikesan pada golongan seawal usia 14 tahun. Selain itu, ia kerap terjadi di kalangan orang muda yang masih aktif bekerja, bersukan dan tiada masalah kesihatan (seperti diabetes atau tekanan darah tinggi).

Semakin meningkat usia, semakin tinggi risiko diserang AF. Mereka yang berusia 40 tahun ke atas terdedah kepada penyakit ini, tetapi ia lebih banyak dihidapi individu berusia 60 tahun ke atas.

Individu atau pesakit yang terdedah kepada AF:
  • Darah tinggi
  • Diabetes
  • Paru-paru
  • Tiroid
  • Buah pinggang
  • Sesak nafas
  • Obes

Faktor risiko AF
  • Usia: lazimnya semakin usia bertambah, risiko AF meningkat.
  • Gender: AF lebih banyak dihidapi lelaki berbanding wanita.
  • Keadaan jantung: Masalah injap jantung, serangan jantung dan kegagalan jantung berfungsi
  • Faktor lain: Diabetes dan darah tinggi

KESAN NEGATIF

Secara umumnya, penyakit ini bukan hanya memberi impak kepada kualiti kehidupan pesakit, malah ahli keluarga terdekat juga. 

Melalui data terkini ini juga, tidak menghairankan hari ini, jika kita berjumpa dengan terlalu banyak kes strok seperti ini, Jika dilihat pada kejiranan kita yang terdekat sekalipun, pasti ada seorang dua yang menghadapinya dan yang lebih teruk, pihak keluarga sudah tidak mahu mengubatinya lagi kerana beranggapan tiada ubat yang dapat mengubatinya seperti penyakit kritikal yang lain.

Hasil dari pengalaman saya sendiri dalam bidang kesihatan ni, ada anak-anak yang mengadu kepada saya betapa meneyesalnya mereka kerana tidak mengetahui bahawa penyakit ini mempunya rawatan alternatif menggunakan bahan yang diambil dari alam semulajadi. Ramai yang menyangka bahawa hanya ubatan hospital sahaja yang mampu membantunya.


Itu adalah satu anggapan yang sangat salah. Shaklee, satu jenama supplement antarabangsa telah memperkenalkan Vivix. Vivix sangat kaya dengan polifenol yg mempunyai fungsi anti oksidan. Ia membantu untuk membaiki sel-sel otak yg telah rosak, menyahkan Reactive Oxygen Species (ROS), meningkatkan keupayaan dan fungsi sel-sel tersebut.

Penyelidikan membuktikan segalanya

Di samping itu, saya juga bekalkan bersama doa menyembuhkan angin ahmar yang telah dikutip dari hadis Nabi SAW untuk amalan bersama ketika dalam tempoh pengambilan Vivix ini. 


Saya doakan agar kita dijauhkan dari cubaan penyakit yang berbahaya ini sehingga ke pengakhiran umur kita dan nasihat saya kepada yang masih belum mencuba Vivix ini dalam mengubati ahli keluarga tercinta, boleh dapatkannya sekarang sempena tawaran diskaun istimewa November '13 ini dengan penjimatan hampir RM 100 bagi setiap botol.

Hanya bulan ini sahaja tau. Dapatkan sebelum terlambat :) 

~Jika anda ingin membantu rakan-rakan anda di luar sana melalui tulisan saya ini atau anda ingin mengambil bahagian dalam 'memberi' sesuatu kepada masyarakat luar, silakan untuk menekan butang 'LIKE' di atas artikel ini dan share bersama semua. Saya doakan anda juga turut kaya dan berjaya dalan hidup.~

0 comments :

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...