Wednesday 15 January 2014

Posted by Unknown On Wednesday, January 15, 2014

Assalamualaikum semua. Apa khabar anda semua? Semoga terus dikurniakan kesihatan yang baik dan berada di dalam lindungan inayah dan hidayahNya.

Amboi tajuk! Bukan main sentap nok. Bukan apa, saya ingin bercerita dengan anda semua tentang 2 peristiwa yang berlaku kepada saya baru-baru ini. Memang sangat sentap bagi saya dan memberi pengajaran kepada saya untuk sentiasa hidup 'luar biasa'. Tak nak panjang cerita saya terus mulakan ye.

HIDUP JIKA TAK BERBAKTI TIDAK BERGUNA!

Semalam saya sempat menjalin ukhuwwah bersama seorang mentee biz saya yang sudah lama menghilang. Tiba-tiba semalam disapanya saya di dalam FB. Menangis meluahkan perasaannya yang tidak keruan kepada saya di samping meminta bantuan untuk menghadapi ujian yang telah diaturkan oleh Allah SWT buatnya.

Bekas pelajar saya ni dan juga sekarang mentee saya dalam biz saya ni diuji oleh Allah dengan penyakit kritikal setelah didiagnosis di hospital semalam kerana urusan wajib yang mewajibkan full medical check up. Menangis dia ketika itu juga kerana ia tahu apa kesan penyakitnya itu kepada kehidupannya yang akan datang. 


Penyakit yang agak sukar diubati sekiranya lewat bertindak. Terngiang-ngiang di telinga saya kata-kata yang ditulisnya,"Saya rasa macam give up ustaz. Tak sangka saya ada penyakit ni. Selama ni tak tahu pun walaupun saya sendiri orang dalam bidang kesihatan".

Bila dengar macam tu, saya ambil jalan untuk tenangkan dia terlebih dahulu dan saya ingatkan dia dengan tegas untuk bina keyakinan dari hadis Nabi SAW bahawa Allah tidak menurunakan penyakit melainkan pasti ada ubat yang diturunkan bersamanya. Alhamdulillah, beliau semakin tenang dan saya pun mencadangkan beberapa supplement Shaklee yang mampu membantunya berdasarkan kajian dan testimoni ramai yang telah sihat setelah menggunakannya.

Selepas selesai sesi konsultasi tersebut, saya pun sempat berbincang dari hati ke hati bersama beliau. Kata saya,"Kamu kata kamu putus asa bila kamu tahu kamu sakit tadi dan kamu tercari-cari apa ubat yang mampu selesaikan masalah kesihatan kamu dengan selamat dan berkesan, betul tak?

Kamu terfikir tak, macam mana dengan ramai orang sakit dekat luar sana? Sebab tu, ingat tak masa kamu nak join buat bisnes ni dulu bersama saya. Saya gembira sebab kamu orang dalam bidang kesihatan. Kamu dah jumpa ramai orang sakit. Kamu dah jumpa ramai orang yang dah bosan dengan sakit yang dihadapinya dan dah ramai juga yang kamu jumpa ramai orang yang dah putus asa cari ubat untuk penyakit dia.

Sebab tu kita buat biz ni. Kita nak tolong ramai orang untuk sihat, bukan semata-mata duit. Jika kerana duit semata, tentulah kita jadikan mereka customer yang touch and go je, tak perlu nak konsultasi banyak-banyak, tak perlu tambah nilai pengetahuan kita dalam bidang kesihatan dari semasa ke semasa dan menghabiskan masa dan tenaga semata-mata nak bantu customer kita.



Inilah yang kita tak nampak. Tapi bila sakit, baru kita sedar, betul rupanya bahawa ramai yang dah berhabis ribuan ringgit cari ubat tapi tak sembuh.Tapi kita sebagai pengedar shaklee yang ada supplement yang baik, proven clinical lagi tapi tak pernah ambil peluang untuk bantu orang, itu adalah satu yang sangat rugi.

Pegang, kemam, gigit, telan dan hadam betul-betul apa yg saya kata ni, kita berniaga bukan untuk cari duit semata-mata, tapi untuk bantu orang lain...duit akan terpaksa datang pada kita".

Panjang leteran saya agar beliau terbuka minda dan mata hatinya. Janganlah jadi makhluk yang pentingkan diri sendiri. Asal kita sihat, sudahlah, orang lain sakit bukan lagi urusannya. Kita manusia yang beragama Islam lagi. Ingat sabda Nabi SAW,"Barangsiapa yang melepaskan saudara muslimnya dari kesempitan hidup, nescaya Allah akan lepaskan kesulitannya pada hari Akhirat kelak".

Tak percayakah kita dengan janji tersebut?! Itu soal utamanya.


BUKANKAH BUMI ALLAH INI LUAS

Peristiwa kedua ini pernah saya rakamkan dalam tulisan FB saya dua tiga hari yang lalu. Peristiwa ini umpama hentaman kepada saya untuk lebih meningkatkan momentum saya pada bulan ini dan juga akan datang.

Benarlah kata orang-orang lama,"Jauh perjalanan, luas pemandangan". Peristiwa tersebut berlaku ketika saya sedang keluar dari sebuah pasaraya yang agak besar di tempat saya ini. Ketika itu, sebuah van tiba-tiba meluru laju di depan pintu utama pasaraya tersebut dan berhenti.

Si supervisor pasaraya yang berbangsa Melayu dan Islam pun menghampiri van tersebut dan membuka pintunya. Wah, terbentang di depan mata saya, susunan botol-botol dan tin-tin arak di dalamnya yang berjenama C***********.

Si supervisor muslim berpaling ke belakang dan memanggil anak-anak buah Melayu Islamnya tanpa sedikitpun rasa bersalah atau ragu-ragu dengan tindakannya,"Man, Mat, Siti, Lan sini jap, angkat barang ni. Letak dlm dan susun sekali".

Kalau anda sensitif, tentu anda tahu bahawa dosa yg paling banyak berkait adalah dosa ARAK. So, persoalannya jika anda berada dalam situasi 'DOSA' tersebut, apa yg anda akan lakukan???! Cer tolong saya jawabkan.


Inilah salah satu tujuan saya berbisnes sebenarnya. Sejak dari awal lagi. Sebab itu saya sangat fokus dengan apa yang saya buat kerana dengan sengaja saya telah meletakkan beban tanggungjawab tu atas bahu saya sendiri untuk membantu seramai mungkin manusia. Walau badai datang tak dijemput dan ujian datang bertimpa tapi jika kita telah pikul tanggungjawab ini sepertimana kita memikul tanggungjawab agama, tiada apa yang mampu menggoyahnya!

Penat sudah melihat ramai yang tertahan dari melakukan solat Dhuha ketika bekerja, yang terpaksa melakukan perkara haram kerana kerja, yang terpaksa suapkan rezeki dari skim piramid yang haram kepada anak isterinya hatta ada yang dilarang untuk tidur pun sewaktu bekerja hanya semata-mata untuk kayakan tauke yang tamak dan tidak berperikemanusiaan.

Ingin saya ingatkan sekali lagi bahawa tujuan saya adalah utk sediakan satu kerjaya alternatif kepada ramai manusia, Muslim khususnya yang tidak gembira dengan kerjayanya atau yang terpaksa melakukan dosa kerana kerjayanya atau yang ingin menambah nilai pendapatan di samping pahalanya dengan bisnes ini.


Saya rasa berdosa sangat jika saya tak membantu mereka melalui cara saya ini atau mensisa-siakan mereka dalam usaha mengubah hidup mereka ini. Jika anda rasakan, inilah yang anda cari selama ini, cepat-cepatlah PM saya untuk kita bersama bergerak dalam misi kemanusiaan ini. Kita ubah hidup ramai manusia setelah kita ubah hidup kita terlebih dahulu untuk menikmati hidup kaya, berjaya dan bahagia.

Alhamdulillah, sekarang pun dah lebih beratus orang bersama saya dalam biz ini dengan tujuan dan dimensi yang berbeza dari perniagaan biasa. Doakan semoga kami terus istiqamah dan semoga anda dapat bersama kami dalam jalan mulia ini.Amin, Ya Rabb.


*Bagi yang tidak keberatan untuk share pengetahuan ini bersama orang lain, sila tekan butang LIKE di atas post ini. Semoga ia menjadi manfaat untuk semua rakan-rakan anda yang memerlukan post ini dalam usaha untuk hidup lebih sihat, ceria dan bahagia. 

Jom dapatkan Shaklee daripada saya dengan tawaran ISTIMEWA
FREE konsultasi 
FREE tips 
FREE jadual pengambilan supplement
FREE membership 
FREE Postage

0 comments :

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...