Friday 7 February 2014

Posted by Unknown On Friday, February 07, 2014

Assalamualaikum dan salam bahagia semua.
Apa khabar anda di hari mulia ini? 

You know what? Hari ni saya nak bagi bonus perkongsian dari somebody yang hebat sumbangannya dalam bidang ekonomi bangsa Melayu dan juga sumbangannya dalam Islam.

Orangnya dah berusia 51 tahun tapi semangat beliau umpama anak muda berumur 21 tahun. Bukti bahawa umur bukan penghalang untuk berjaya bahakan ia jadi pendorong untuk berjaya jika niat kita benar untuk membantu menyelesaikan orang lain. Kerana ada juga rakan kongsi saya tanya,"Saya ni dah berumur, boleh ke nak berniaga, kaya dan berjaya ni. Maklumlah, hujung-hujung usia dah ni"

Sebenarnya, bila kita fikirkan kita telah lanjut usia, ketika itu jangan bagi suara 'budak kecil' dalam diri tu menghasut dan menggoyahkan semangat kita bahkan kalahkan dia dengan fikir dan cakap seorang diri,"Banyak mana dah pencen kubur dan saham akhirat aku. Jika aku tak bantu orang dengan berbisnes di hujung usia ni, agak-agak ada tak cara paling cepat untuk aku kumpul pencen kubur dan saham akhirat ni kalau asyik bertangguh-tangguh".


Saya sendiri tidak menyangka akan dapat berbalas mesej di FB dengan Pengasas dan  Jutawan Telekung jenama Siti Khadijah iaitu Pn Padzilah binti Enda Sulaiman. Bermula dengan hanya bertukar pendapat tentang isi blog kontroversi sebelum ni,"Kemusnahan Mekah Yang Disembunyikan" dan memikul rasa tanggungjawab yang besar dalam menyedarkan umat Islam, dalam semua bidang terutamanya ekonomi.

"Bila baca komen-komen tu, banyak lagi kerja kita terhadap Islam dan ummah sebenarnya," respon beliau. Saya hanya mengangguk dari jauh dengan doa di hati,"Ya Allah, pandanglah kami dan bantulah kami dalam membantu umatMu mengenali keagunganMu dan kemuliaan NabiMu dan para sahabat".

Setiap pertemuan yang diaturkan oleh Allah tentulah punya rahsia yang hanya diketahui olehNya. Yang penting, kita sebagai manusia biasa jangan melepaskan peluang tersebut untuk bersilaturrahim antara sesama kita.

Kepakaran beliau adalah membantu golongan muslimat khususnya untuk mendapatkan telekung yang bukan sahaja menepati kehendak syariat malahan lebih daripada itu, ia juga mempunyai rekaan kontemporari, cantik dan selesa terutamanya pada bahagian muka. Telekung selesa, aurat terpelihara dan ibadat terjaga.


3C YANG SANGAT PATUT DIBUANG

Saya macam biasa dengan tak malunya minta tips atau nasihat dari beliau. Sebagai orang baru dalam 'dunia' ekonomi dan perniagaan, saya sedar yang saya perlu banyak meminta panduan dan semangat dari 'otai-otai' bisnes. Merendah diri itu tentunya lebih baik bagi budak baru belajar kan?


Dengan lebih rendah dirinya beliau menjawab,"Nak dikatakan tips tak juga, cuma saya share pengalaman sikit."

Mulanya saya sendiri rasa tersentap kerana dah ramai anak murid Dr Azizan yang saya jumpa dan kebiasaannya memang begitu sikapanya, very humble. Saya lebih teruja nak tahu. Tentu anda juga rasa macam tu kan?! Letih juga nak teka 3C tu.

Saya sensitif dengan 3C yang diberikan olah Shaklee iaitu Cash Bonus, Car Bonus dan Convention Bonus, mesti nak capai semuanya, baru terasa puas.

Tapi bila Jutawan ni sebut,"Dulu saya cukup sempurna dengan sifat 3C. Apabila saya buang ketiga-tiga sifat 3C itu kehidupan saya mula berubah." Lagi tertanya-tanyakan, apakah 3C itu?

"COMPLAIN, CONDEMN AND COMPARE"

"Maknanya dulu sifat negatif tu semua saya ada. Cara melihat dulu lain, sekarang lain. Bila buang semua tu baru rasa dunia ni indah, dulu rasa dunia ni sempit snagat. Dulu rasa Allah tu jauh, sekarang dah rasa Allah tu dekat sangat. Dulu suka complain, suka compare dan suka condemn, alhamdulillah sekarang tidak lagi," sambung beliau.

Anda dapat faham tak apa yang cuba saya kongsikan?








Sebenarnya, kita ni selalu ditanam sifat-sifat negatif di dalam diri kita sama ada sedar ataupun tidak. Kita banyak complain tanpa sebarang usaha untuk memperbetulkannya. Complain kita hanya jadi mengumpat di waktu kerja dan waktu lapang.

Tak kurang juga yang suka condemn orang kerana dirasakannya terlalu perfect. Suka melihat orang lain dipenuhi kekurangan walaupun sebenarnya diri sendirilah yang dipenuhi dengan kekurangan tersebut. Semata-mata untuk menutup kekurangan diri, maka dicondemn kekurangan orang lain.

Susah mahu dibawa berbincang dan keras kepala. Jika ada 10 orang yang bersikap sebegini pasti 'kecoh' setiap kali mesyuarat sedangkan keputusan terbaik tidak juga ditemui. Sia-sia bersikap begini terutama dalam berbisnes. Sisi negatif condemn ini akan menyebabkan kita stuck dalam bisnes kerana pastinya kita hanya akan melihat kepada masalah bukan mencari penyelesaian terhadap masalah tersebut.

Ramai juga yang suka compare dan membanding apa dimilikinya dengan orang lain. Maka setiap hari mereka hidup dalam persaingan dan akhirnya secara tidak sedar, penyakit 'tidak cukup' sentiasa mengganggu hati. 


Dalam Islam, kita diajar untuk qanaah atau berasa cukup dengan apa yang telah kita usahakan. Bukanlah ia bermaksud hingga tidak berusaha tetapi janganlah sehingga membandingkan jalan hidup kita dengan jalan hidup orang lain. Bukanlah yang penting itu jalan hidup ini sendiri tetapi yang penting adalah bagaimana kita ketika melalui jalan hidup tersebut. Redha, syukur dan istiqamah dalam berusaha, itu kunci kejayaan!

Bagi saya, perkongsian ini sebenarnya sangat benar. Ia benar-benar berlaku pada saya sendiri. Banyak sangat 3C tu dulu, sekarang sedang belajar dan berlatih untuk buang kesemuanya. Buat apa hendak dinafikan sifat-sifat buruk yang ada dalam diri kita jika ia benar ada pada kita. Lebih baik kita akui dan perbetulkan kerana perubahan mesti didahului oleh pengakuan!


So, mengaku salah dan berubah, itu lebih baik. Jika kita faham intipati taubat, tentu kita faham bahawa dengan bertaubat kita sebenarnya telah mengaku salah kita, menyesali segala kesalan kita dan disusuli dengan perubahan dan pembaikpulihan agar menjadi lebih baik dari sebelumnya.

Mungkin ada yang tertanya-tanya,"Macam mana perkongsian ni boleh ada kaitan dengan saya dan seolah-olah Jutawan ni dapat baca je peribadi saya ni walau hanya berhubung dari jauh?". 

Ingin saya kongsi satu tips lagi iaitu jika hendakkan nasihat, mintalah daripada hati yang ikhlas dan ingin berubah, insyaallah, Allah berikan jawapan melalui orang yang kita pinta nasihat itu yang bersesuaian dengan sikap kita. Nasihat yang dipinta dari hati, pasti akan keluar dari hati jua.

Siapa yang memegang hati manusia kecuali Allah? Dialah pemberi petunjuk buat kita melalui lidah orang lain.

APA YANG DILAKUKAN SEKARANG?

Beliau kini sedang mengembangkan lagi pasaran telekung jenama Siti Khadijah yang di ambil nama dari isteri Baginda SAW. Sekarang, telekung ini menjadi pilihan kebanyakan orang yang mengerjakan haji dan umrah kerana keselesaannya dan kainnya yang sangat sesuai dengan kulit wanita. Tabung Haji juga menjadi pelanggan utama beliau di samping syarikat-syarikat korporat yang lain serta individu yang inginkan gaya yang menawan dan eksklusif tambahan lagi ketika berhadapan dengan Tuhan Rabbul Jalil setiap hari.

Saya juga dapat tahu hasil perkongsian petang tadi bahawa beliau sedang menyiapkan buku bibliografi beliau sendiri dengan tujuan memberi inspirasi kepada lebih ramai orang yang masih ragu-ragu untuk bekerja sendiri dan menjadi usahawan berjaya tanpa dihalang oleh faktor keturunan dan usia. Jom dapatkannya apabila dilancarkan tidak lama lagi.


Terima kasih kepada Jutawan Telekung Pn Padzilah binti Enda Sulaiman  atas perkongsian yang hebat ini. Sesiapa yang berhajat, boleh dapatkan koleksi telekung terbaik dan eksklusif ini daripada Laman Web Rasmi  atau Page Rasmi Telekung Siti Khadijah ini.

Mohd Taufiq
Pakar Kesihatan & Kejayaan Shaklee.
019-2486694

*Bagi yang tidak keberatan untuk share pengetahuan ini bersama orang lain, sila tekan butang LIKE di atas post ini. Semoga ia menjadi manfaat untuk semua rakan-rakan anda yang memerlukan post ini dalam usaha untuk hidup lebih sihat, ceria dan bahagia. 

1 comment :

  1. Ternyata peniagaan telekung dah mula bergelar jutawan. Hebatnya telekung di Malaysia, sentiasa mendapat peermintaan yang tinggi.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...