Thursday 23 October 2014

Posted by Unknown On Thursday, October 23, 2014

Kehebatan susu bukan hanya diketahui pada zaman ini bahkan ia telah lama menjadi minuman bahkan sunnah kehidupan Nabi Muhamamd SAW sehingga dijelaskan kedudukannya yang sangat tinggi dalam bidang makanan dan minuman Islam.

Sabda Nabi SAW, 'Janganlah kamu menolak 3 perkara apabila diberikan kepadamu, iaitu minyak wangi (untuk berwangi-wangian), bantal (untuk bersandar) dan susu (untuk minuman)'

Kajian di Malaysia mendapati 72 peratus daripada 1,000 rakyat di negara ini percaya tenusu adalah sebahagian menu penting untuk mengimbangi diet seimbang. Tapi hanya 38% sahaja yang minum susu setiap hari.

MITOS SUSU

Ramai menyangka bahawa susu penyebab kegemukan dan kanser sebagai mitos yang benar tanpa kajian yang sepatutnya.


Pakar Sains Pemakanan, Pusat Pengajian Sains Kimia dan Teknologi Makanan, Fakulti Sains dan Teknologi Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Profesor Dr Aminah Abdullah, berkata masih ramai yang tidak mahu menjadikan minum susu setiap hari sebagai amalan.

“Malah tiada fakta mengatakan minum susu penyebab gemuk. Anda boleh memilih minum susu rendah lemak dan bukan susu krim penuh,” katanya.

Susu apa pun adalah pembekal utama Vitamin D. Kajian di Kanada mendapati kehadiran vitamin D dalam badan berupaya mengurangkan risiko beberapa penyakit kanser.

Vitamin D juga boleh didapati daripada pancaran cahaya matahari terutamanya di pagi hari. Bertuah kita di negara yang sentiasa pansa dan sejuk ini. Kita cukup cahaya matahari dan mudah mendapat vitamin D. 

Namun, bagi mereka yang lebih banyak berada dalam bangunan dan tidak terdedah kepada matahari seperti kebanyakan masyarakat kini, lebih baik dapatkan vitamin D daripada sumber makanan seperti susu kerana ia mudah didapati dengan pelbagai perisa yang menyelerakan.

Jadi jangan risau dengan mitos pelik ini!

Jawapan pengamal perubatan terhadap isu susu (soya) penyebab kanser.

DIET MELALUI SUSU

Diet melalui susu adalah lebih selamat dan lebih sihat kerana susu membekalkan nutrisi yang diperlukan oleh badan, memberikan tenaga dan menguatkan tulang dan membersihkan usus perut.

Buktinya saya bawakan dalam beberapa perkara.

1. Minuman pertama kanak-kanak adalah susu ibunya sendiri. Lihat sahaja tumbesaran anak-anak yang mengikuti penyususan eksklusif ibunya selama 2 tahun seperti yang dianjurkan oleh Islam. Anak-anak ini lebih cerdas, lebih aktif dan lebih sihat dari kanak-kanak yang lain.

2. Minuman Nabi dan para sahabat yang utama selain air kosong adalah susu. Sebab itu sejarah menukilkan bahawa tidak ada hospital atau pusat rawatan pada zaman Baginda Nabi SAW dan juga pada zaman sahabat selepasnya.

Mereka menjadi orang-orang yang kuat, gagah, tidak gemuk, berbadan sasa, tinggi dan mempunyai imunisasi badan yang sangat tinggi.

3. Semasa dikelilingi oleh orang Arab ketika masih belajar di Mesir dahulu. Nyata, mereka adalah bangsa yang sangat suka meminum susu. Minuman utama mereka adalah susu dan makanna utama mereka adalah madu yang diolah sebagai manisan.

Otak mereka sangat cerdas, mereka mampu menghafal Quran seluruhnya sebelum berusia 12 tahun lagi. Badan yang tinggi, sasa, kurang sekali sakit dan kurus.


Ini pula hasil kajian para pengkaji yang bertauliah.

Amalan minum susu baik untuk membantu mengelak kerapuhan tulang dalam kalangan orang dewasa. 

Susu membekalkan nutrisi termasuk kalsium, kalium, fosporus, protein, vitamin A, D dan B12, yang mana melengkapkan diet harian akan membawa kesemua nutrisi penting ini ke dalam tubuh seseorang, lantas menjadikan peminum susu lebih bertenaga.

Kajian selama 6 bulan oleh Universiti of Tennesse, mendapati sekumpulan individu yang tergolong dalam kumpulan 'overweight' yang mengambil 3 hidangan susu yang kaya dengan kalsium sehari, telah berjaya membuang lebih banyak lemak di perut berbanding sekumpulan yang lain yang mengamalkan diet yang sama tanpa pengambilan susu.

Para pengkaji percaya, biarpun kandungan kalsium membantu meningkatkan pembakaran lemak oleh tubuh, sebatian aktif lain seperti protein dan lain-lain mampu menyempurnakan proses pembakaran lemak dengan lebih efektif.

Pengambilan madu bersama susu dalam satu gelas mampu memberi kesan nutrisi yang baik untuk badan. Ini akan memberikan rasa yang berlainan tapi tetap sedap bahkan lebih berkhasiat. Rasa susu akan lebih sedap dan lembut sehingga membuatkan diet terasa mudah dan tidak membebankan rasa tekak.

SUSU PILIHAN SAYA!

Tentulah Energy Soy Protein (ESP) dengan jenama Shaklee. Sangat kaya dengan protein dan kalsium, berperisa Vanilla, sangat sedap untuk dijadikan pengganti sarapan dan makan malam yang berat.


Perlu diingat. Minum susu dan kawal corak pemakanan dan cara hidup kita. Ketidakseimbangan dalam pemakanan dan kehidupan akan menyebabkan diet gagal secara tidak langsung.

Untuk menegetahui lebih dalam mengenai susu ESP, boleh sambung penerokaan keterujaan anda di entry ini:

Sekian dulu perkongsian dari saya. Semoga bermanfaat hendaknya.

Mohd Taufiq
Motivator Kejayaan & Kesihatan

0 comments :

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...