Thursday 30 October 2014

Posted by Unknown On Thursday, October 30, 2014

Selalukah anda meneran untuk mengeluarkan isi perut hingga merah muka atau mengetap gigi manakala kaki bersilang sambil mengepit punggung ketika membuang air besar? 

Jika berlaku kesukaran ini setiap kali berada di tandas, ini bermakna anda mengalami sembelit kronik.

Ramai orang menganggap sembelit sebagai gejala dan bukan sejenis penyakit yang merbahaya kerana setiap individu pernah mengalami masalah ini. 

Sungguhpun begitu, masih ramai yang menganggap sembelit sebagai isu remeh dan berpendapat ia boleh diselesaikan dengan banyak meminum air.

Fakta: 5 juta rakyat Malaysia mengalami pelbagai masalah penghadaman seperti kesakitan bahagian perut, kembung, sembelit dan lain-lain.

PERUT ADALAH PUNCA PENYAKIT

Inilah yang pernah disebut olah doktor terulung dunia bernama Muhammad SAW sebelum diketahui oleh dunia perubatan moden.

Mengapa?

Kerana di perut terdapat usus atau kolon. Usus adalah bahagian badan yang bertanggungjawab untuk menyerap khasiat daripada makanan dan memproseskan bakinya untuk membentuk bahan buangan untuk dibasmi atau dibuangkan. 

Usus manusia terdiri daripada usus besar dan usus kecil. Kesihatan badan barkait rapat dengan kebersihan kedua dua usus besar dan usus kecil ini.


Fakta: 90% penyakit yang pelbagai adalah berkaitan dengan usus yang tidak bersih.

SEMBELIT

  • Sembelit ialah situasi apabila individu membuang air besar kurang daripada tiga kali seminggu dan keadaan itu berlarutan sehingga beberapa bulan.
  • Seseorang itu juga boleh memiliki gejala sembelit jika lebih 40% najis yang dikeluarkan adalah keras. 

Penghidap sembelit kronik biasanya tidak membuang air besar untuk beberapa hari. Malah terdapat juga kes membabitkan pesakit yang tidak membuang air besar dengan sempurna sehingga berbulan-bulan.

Lazimnya, individu normal akan mengeluarkan 75% najis lembut dan proses pembuangan lebih lancar tanpa perlu meneran dengan kuat.

MENGAPA SEMBELIT BAHAYA?

Makanan yang dimakan akan melalui perut, kemudian dicerna dan diserap oleh usus kecil. Kebanyakan sisa makanan yang belum dicerna akan ditinggalkan dalam usus besar manakala bakteria dalam usus akan menguraikan bahan-bahan ini menjadi toksin. 

Dalam keadaan normal, toksin ini akan dikeluarkan dari badan bersama najis.  

Sembelit berlaku apabila pergerakan usus besar menjadi perlahan sehingga najis yang mulanya berbentuk cair menjadi keras apabila berada di hujung dubur (anus).

Ini kerana sepanjang pergerakan yang perlahan itu, cecair dari najis akan diserapkan semula ke dalam usus besar.

Kerosakan kolon yang kronik

Oleh itu ,sembelit mendatang kemudaratan jika ia dibiarkan lama kerana semua toksik dalam najis telah diserap semula.

Bahan bertoksin yang diserap semula akan dibawa masuk ke hati oleh darah kerana hati bertindak sebagai penapis darah dalam tubuh. Ini akan menambahkan beban hati. 

Bayangkan apa akan  jadi pada hati sekiranya bahan toksin yang tinggal di dalam usus untuk jangka masa yang panjang berkali-kali diserap semula dan dibawa ke hati? 

Selain itu sembelit akan menghalang gas dalam usus dikeluarkan sebagai kentut. Ini menyebabkan perut menjadi kembung dan akhirnya tidak selesa.

Orang yang lama mengalami sembelit (chronic constipation) akan menyebabkan tubuh mereka lemah, cepat letih, pucat dan tidak bermaya. Jika tidak dirawat segera ia akan mendatangkan masalah yang lebih besar.

SEMBELIT 'MENJEMPUT' PENYAKIT KRONIK

i- BUASIR

Sembelit yang berpanjangan dan serius mungkin boleh menyebabkan buasir yang disebabkan oleh menahan untuk membuang air besar atau anal fissures (koyakan pada kulit di sekeliling anus). Ia berlaku disebabkan oleh najis yang keras meregangkan otot sphincter

Kesannya, pendarahan rektum mungkin berlaku, di mana darah kelihatan di permukaan najis.

ii- APPENDIX

Najis yang keras boleh menyebabkan ia tersangkut di appendix, satu bahagian sempit menjulur daripada cecum. 

Appendix tidak mempunyai fungsi dalam penghadaman, tetapi ia mempunyai kepekatan sel darah putih menentang bakteria. 

Najis yang menghalang aliran darah normal dan rembesan mukus ke bahagian ini boleh menyebabkan appendicitis (keadaan seperti bola sepak menutup lubang golf) dan pembengkakan appendix. 

Jika tidak dibuang, appendik yang membengkak akan pecah. Bakteria yang terhasil dari pembengkakan ini, walaupun tidak berbahaya boleh memasuki abdomen lalu menyebabkan jangkitan yang boleh mengancam nyawa.

iii- KANSER KOLON/USUS

Kanser kolon/usus ini berlaku di negara mewah makanan seperti Malaysia. 


Antara tabiat yang boleh membawa kepada kanser kolon ialah:

  • skip meal
  • makan terlalu banyak dan terlalu cepat
  • makan banyak gula, kolesterol, garam dan rendah serat

Justeru, sekiranya anda mengalami sakit perut, sembelit dan najis berdarah serta kehadiran lendir yang berlarutan, jangan anggap ia adalah buasir. Seelok-eloknya, jumpa doktor dan lakukan pemeriksaan kolonoskopi.

Fakta: 500,000 kematian diseluruh dunia adalah disebabkan Kanser Kolon.

RAWATAN SEMULAJADI


1- Herblax

  • Sesuai diambil oleh lelaki dan wanita
  • Mengandungi 9 herba semulajadi dan menggalakkan pembersihan secara lembut dan terbukti kesesuaiannya secara klinikal untuk digunakan dalam jangka masa panjang
  • Ia membantu untuk mengelakkan sembelit 
  • Membantu pembersihan usus dan detoks
  • Meningkatkan pelawasan pada sistem pencernaan
  • Membantu mengempiskan perut
  • Diambil hanya 2x minggu sahaja
  • Tidak sesuai untuk ibu menyusu (untuk ibu menyusu anda boleh mengambil ALFALFA)

2- Alfalfa

  • Selain membantu dalam sistem pelawasan, Alfalfa juga membantu dalam pelawasan
  • Turut bertindak sebagai kacip fatimah kepada wanita
  • Turut membantu sebagai 'milk booster' untuk ibu yang menyusukan
  • Diambil setiap hari

3- Lecithin

  • Penting dalam proses pembuangan lemak di dalam badan
  • Ia adalah 'pengemulsi semulajadi' yang membantu memecahkan lemak dan menghalang lemak daripada melekat di dinding membrane kolon
  • Antara produk yang banyak membantu dalam proses penurunan berat badan

4- Ostematrix

  • Ostematrix Shaklee terdiri daripada kalsium, magnesium dan vitamin D
  • Bagi wanita yang berpantang, Ostematrix diamalkan untuk mengelakkan sembelit
  • Selain itu ia membantu untuk kita lebih mudah bangun di pagi hari

5- Meal Shake

  • Kaya dengan serat yang membantu (peristalsis kolon dan perut/buang air besar) untuk menyingkirkan lemak berlebihan dan bahan buangan daripada kolon dan perut.
  • Sesuai untuk kanak-kanak serta orang dewasa yang sering mengalami masalah sembelit.

Sekiranya anda benar-benar mahu mengatasi masalah sembelit dan sistem percernaan yang kurang lawas saya sangat mengesyorkan untuk mengambil kesemua suplemen di atas. 

Bukan hanya membantu mengelakkan sembelit tetapi turut membantu membersihkan usus besar dan seterusnya mampu membantu penyerapan vitamin-vitamin lain dengan lebih maksimum.


Mohd Taufiq
Motivator Kesihatan & Kejayaan

0 comments :

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...