Friday 28 November 2014

Posted by Unknown On Friday, November 28, 2014

Semalam saya beroleh berita gembira seterusnya dari seorang customer yang kini sudah jatuh cinta dengan Shaklee.

Orangnya masih muda tapi mempunyai sakit yang agak teruk ketika kedatangan haid atau lebih dikenali sebagai senggugut atau period pain.

Apa itu Senggugut?

Dysmenorrhea adalah nama senggugut dalam kamus perubatan. Senggugut merupakan sakit di bahagian perut dan pelvik semasa kedatangan haid. 

Kesakitan ini disebabkan oleh penguncupan dinding rahim yang amat kuat. Proses ini bertujuan bagi mengeluarkan ketulan darah haid yang bercampur dengan sedikit tisu daripada selaput endometrium.

Terdapat dua jenis senggugut boleh menyerang ketika haid iaitu sengugut primary dan senggugut secondary. 


Antara puncanya

Senggugut primary adalah disebabkan oleh pengeluaran prostaglandin yang menyebabkan pengecutan rahim yang kuat. Kebiasaanya ia sering menyerang pada usia muda sebelum berkahwin dan bertahan pada hari pertama dan kedua haid. 

Manakala senggugut secondary pula disebabkan oleh endometriosis (wujudnya sel endometrium di luar rahim dan berlaku pendarahan di dalam perut) atau jangkitan kronik yang menyebabkan senggugut datang kebiasaannya pada usia lanjut dan bertahan sepanjang pendarahan haid.

Kisah Gadis Ini

Beliau mengalami senggugut yang teruk bermula dari kitaran haid yang pertama sejak berusia 12 tahun sehinggalah sekarang ketika usia 20 tahun.

Bertahun-tahun lamanya menderita sakit yang tidak ada kepastian penawarnya. Sakit ketika PMS merupakan mimpi ngerinya setiap bulan. 

Masuk keluar hospital sudah menjadi rutin bulanannya. Bekalan pain killer dan pil perancang sudah menjadi rutin bulanan yang tidak sepatutnya diamalkan oleh gadis semuda ini.

Tahukah anda? Jika dibiarkan bertahun-tahun lamanya ditambah pula dengan pengambilan pil yang pelbagai, anda berpotensi untuk mengalami kanser pangkal rahim dan kanser payudara yang sangat ditakuti oleh golongan wanita.

Ketidaksuburan, cepat gemuk atau cepat kurus, sering stress akibat hormon tidak teratur dan juga mungkin kehilangan rahim itu sendiri jika turut mengalami cyst adalah risikonya.

Kisah ini berterusan selama 8 tahun lamanya sehinggalah.......



Bertemu dengan GLA Shaklee yang terkenal dengan keberkesanannya secara semulajadi dalam memperbaiki hormon, mengembalikan kitaran haid yang normal dan mengurangkan kesakitan ketika senggugut.

Klik SINI untuk mengetahui kehebatan GLA Shaklee lebih lanjut.

Alhamdulillah, walaupun baru sebulan mencuba keberkesanan GLA Shaklee, tapi beliau cukup berpuas hati. Period pain atau senggugut sudah mula berkurangan sakitnya. Hormon lebih stabil dan hidup tentunya lebih bahagia.

Mengapa perlu sakit jika telah temui penawarnya?




Tidak cukup dengan mula menggunakan produk Shaklee yang lain, beliau turut menjadi ahli dan kini berusaha untuk membantu rakan-rakan wanita yang lain untuk kembali sihat dan keluar dari mimpi ngeri mereka.

Apa pula tindakan anda sekiranya anda mengalami masalah yang sama?

Buat keputusan bijak dan mulakan langkah pertama anda. 

Hubungi saya melalui:

SMS/WhatsApp/Telegram: 019-2486694

Mohd Taufiq
Motivator Kesihatan & Kejayaan

0 comments :

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...