Monday 1 December 2014

Posted by Unknown On Monday, December 01, 2014
kerap makan

Sudah menjadi kebiasaan ramai orang termasuk saya pernah mengalami situasi walaupun baru sahaja selepas makan, amat cepat untuk berasa lapar kembali. 

Ini akan membuatkan kita makan banyak kali. Nanti makan lagi dan akhirnya badan naik lagi dan lagi. Ianya tidak baik untuk penjagaan kesihatan. 

Ini berkaitan dengan makanan itu sendiri dan pola kehidupan kita seharian. Jadi, jangan salahkan orang lain.

Punca diet gagal juga adalah kerana faktor ini dan faktor keselesaan diri. Selalunya keselesaan tanpa sandaran ilmu akan lebih banyak memudharatkan dari memberi kebaikan.

8 punca yang menyebabkan masalah ini!

(1) Minum terlalu banyak minuman manis. 

Hasil kajian University of California, San Fransisco mendapati bahawa kandungan gula boleh menipu otak terhadap keinginan untuk makan lebih banyak. 

Ia menghalang hormon leptin daripada memberitahu otak bahawa anda telah mendapatkan makanan yang secukupnya.


leptin

(2) Makan makanan bertin.

Makanan didalam tin terdedah kepada bahan kimia seperti bisphonel-A atau BPA, yang turut mempengaruhi hormon leptin seseorang. 

Ia akan menyebabkan seseorang untuk makan banyak kali dan juga dikatakan sebagai punca terhadap masalah obesiti.

(3) Sarapan pagi yang tidak mencukupi.

Hasil kajian terhadap 6746 orang selama 4 tahun mendapati bahawa seseorang yang mengambil 300 kalori pada sarapan pagi akan meningkatkan pertambahan berat badan sebanyak 2 kali ganda berbanding orang yang mengambil 500 kalori. 

Ini kerana sarapan pagi yang tidak mencukupi akan menyebabkan seseorang untuk makan banyak kali sepanjang hari.


shaklee lover, esp lover
Ini sarapan rutin saya. Tinggi protein.
Untuk sihat, hensem & bertenaga.

Itulah pentingnya mengetahui Indek Glisemik setiap hidangan makanan yang kita ambil. Boleh rujuk SINI untuk pencerahannya.

(4) Tidak makan sayuran.

Khasiat di dalam sayur-sayuran boleh membantu untuk seseorang berasa kenyang lebih lama dan ini dapat mengelakkan anda daripada makan banyak kali.

Mungkin ada lagi yang belum tahu bahawa sayuran hijau terutamanya sangat kaya dengan serat yang mempengaruhi pola makan anda dan sistem perkumuhan anda menjadi lebih baik.

(5) Tidak minum teh kurang gula.

Hasil daripada kajian mendapati bahawa seseorang yang minum teh kurang gula selepas makan akan membuatkan mereka berasa lebih kenyang dan secara tidak langsung dapat mengelakkan anda daripada makan banyak kali.

Tiada siapa dapat menafikan kebaikan teh pada tubuh manusia kerana ia adalah tanaman hijau ciptaanNya tapi ramai pengkaji telah mengkritik penggunaan gula dalam diet manusia.

Kurangkan manis dalam minuman, lebihkan manis dalam senyuman.

(6) Kurang minum air masak.

Tubuh yang kurang air akan menyebabkan seseorang untuk makan lebih banyak kerana ia meningkatkan tahap kelaparan seseorang. Sebaiknya, sebelum makan anda perlu meminum air masak terlebih dahulu.


air kosong, air masak

Kiraan keperluan sehari tubuh terhadapa air adalah setiap 25 kg berat, badan perlukan 1 liter air. Jika berat saya 60 kg, maka air yang diperlukan lebih kurang 2.5 liter.

Tapi ingat...Air kosong ye. Kurangkan minuman bergula.

(7) Kebosanan.

Hasil kajian penyelidik Flinders University, Australia mendapati bahawa kebosanan akan meningkatkan keinginan seseorang untuk makan lebih banyak.

(8) Tekanan (Stress)

Kajian mendapati bahawa orang yang mengalami tekanan luar biasa akan makan lebih kerap daripada mereka yang mengalami tekanan biasa.

Namun, ada juga yang mengalami sebaliknya iaitu dengan meninggalkan makan dan minum dan akhirnya menjadi terlalu kurus kerana tekanan dan kemurungan serius.

Faktor psikologi seperti kebosanan dan tekanan memberi kesan serius kepada pola makan seseorang. Jadi amalakan hidup sihat, ceria dan bermotivasi selalu.

PERHATIAN!!!

Kerap makan atau banyak kali makan dalam sehari dengan kuantiti terkawal atau sedikit adalah lebih baik untuk diet.


kerap makan, banyak makan

Yang dimaksudkan dalam post ini adalah kerap makan dengan kuantiti tak terkawal atau banyak adalah tidak baik untuk kesihtan dan tubuh.

Semoga bermanfaat untuk anda.

Mohd Taufiq
Motivator Kesihatan & Kejayaan

0 comments :

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...