Monday, 8 December 2014

Posted by cikgu mat On Monday, December 08, 2014


Stress tak tengok bintik-bintik merah kat muka anda yang gempul-gempul comel molek macam gambar di atas ni?

Apalagi jika turut diserati jeragat yang menghilangkan seri muka kan?

Sebab itu Rasulullah SAW dan Islam itu sendiri menyuruh untuk kita menghiasi wajah dengan baik kerana ia tempat pertama dan selalunya manusia memandang.

JERAWAT

1/5 orang daripada golongan umur 12-15 akan mengalami masalah jerawat. Ia menjadi satu-satunya masalah kulit yang amat sukar untuk di rawati.


jerawat, vitamin c, vitamin e

Jerawat, sejenis penyakit kronik yang mengganggu kelenjar-kelenjar Sebaceous iaitu kelenjar yang terdapat di dalam kulit.

Jerawat terbentuk dalam liang kulit seseorang. Liang adalah pembukaan di muka kulit, di mana rambut yang sangat halus selalu tumbuh. 

Kemudian kelenjar minyak disambungkan ke liang untuk menghasilkan bahan yang dipanggil sebum. Sebum pula benda yang melincirkan rambut dan kulit itu.


Jadi, kotoran degil anda ni sebenarnya berlaku dalam liang kulit tu kerana kelenjar sebum menghasilkan minyak terlalu banyak.

Kemudian, sebagai lapisan liang secara semula jadi memperbaharui, ia membentuk sel-sel mati.

Sel-sel ini bukan sel-sel pada permukaan kulit, ia bergabung dengan sebum untuk mewujudkan palam.

Jadi hasilnya adalah diperbesarkan, liang disekat dipanggil comedo. Maka terbentuklah 'bukit comel' di atas permukaan kulit anda.

Kenapa ia berlaku?

Salah satu sebab yang amat ketara mungkin terlalu banyak kulit anda terlalu banyak minyak. Maklumlah, di usia yang muda, mesti la kita pun aktif dalam kehidupan seharian. Betul tak?

Masalah jerawat juga sering dikaitkan dengan:

1) Masalah ketidakseimbangan hormon
2) Pemakanan dan persekitaran
3) Penyakit keturunan
4) Psikologi
5) Pra-haid atau pun jangkitan bakteria
6) Masalah resdung 

JERAGAT

Jeragat atau nama medikalnya Melasma, adalah salah satu dari masalah kulit yang sangat biasa di kalangan penduduk Asia umumnya dan Malaysia khasnya. 



Di Asia tenggara, ia berada dalam 10 tangga teratas didalam masalah kulit yang dihidapi.

Sebab-sebab terjadinya melasma:

1) Terdedah kepada cahaya matahari terik
2) Penggunaan hormone. Contohnya pil perancang
3) Penggunaan kosmetik/rawatan kulit tidak sesuai
4) Keturunan.

RAWATAN

Kalau tidak dirawat dari dalam, ianya akan menjadi teruk dari hari ke hari.

Cara merawat jerawat dan jeragat:

1) Penglupasan Kimia
2) Laser
3) Mikrodermabrasion dan HV Iontophoresis.
4) Krim dan Sunblock

Tapi di atas adalah cara merawat yang kosnya mencecah RM 1000+++ untuk sekali rawatan.

Jika sesuai dengan kulit, alhamdulillah. TAPI jika tidak sesuai, bukan sahaja tidak berbaloi untuk wang malahan kulit juga boleh menjadi semakin teruk.

RAWATAN ALTERNATIF

Oleh itu apa yang anda perlu lakukan untuk mengelakkan dari tumbuhnya jerawat pada kulit terutamanya di bahagian muka?


cuci muka, jerawat, jeragat

Izinkan saya berkongsi dengan anda cara berkesan yang boleh memudarkan jeragat dalam masa yang sama jerawat dan kulit kering pun tiada lagi.

1. Amalkan mencuci muka 2 kali sehari dengan pencuci muka dan pada masa-masa yang lain cukup sekadar membilas muka dengan air bersih.

2. Elakkan muka anda dari ditutupi rambut kerana minyak pada rambut boleh mengakibatkan berlakunya jerawat.

3. Elakkan dari menggunakan barangan kosmetik dan pelembap berasaskan minyak.


doa jerawat
Baca doa ini juga. 

4. Jangan sentuh, picit atau pecahkan jerawat kerana ia boleh menyebabkan parut di atas kulit.

5. Berhenti dari menggunakan pencuci muka atau ubat jerawat yang anda beli sekiranya keadaan jerawat anda menjadi semakin teruk.

6. Jika jerawat anda tumbuh di belakang badan atau dada, anda digalakkan memakai pakaian kapas kerana ia menyerap peluh dan menyejukkan kulit.

7. Jika masalah jerawat anda kronik, dapatkan rawatan pakar di klinik atau hospital berhampiran.


jeragat, set cantik shaklee

8. Anda juga boleh menggunakan supplemen seperti Vitamin C yang terkenal sebagai agen kolagen terbaik untuk kulit dan juga Vitamin E untuk menghilangkan kedut, parut, lubang-lubang besar di wajah anda.

Pilihan saya tentunya jenama Shaklee. Lebih menjimatkan, berkualiti tinggi dan dijamin berkesan.

Hanya:

i) RM 550 set premium (Vitamin C, Vitamin E & Collagen)
ii) RM 250 set medium (Vitamin C Vitamin E)
iii) RM 92.50 set ekonomi (Vitamin C)

Semua produk diatas cukup untuk keperluan 3 hingga 4 bulan. :)

Inginkan lebih penjimatan? 

Slik klik sini: Year End Sale-Sustained Release Vitamin C.

Buat keputusan bijak dan mulakan langkah pertama anda. 
________________

Inginkan konsultasi?
Hubungi saya melalui:

SMS/WhatsApp/Telegram: 019-2486694

Mohd Taufiq
Motivator Kesihatan & Kejayaan

0 comments :

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...