Thursday 19 September 2013

Posted by Unknown On Thursday, September 19, 2013

Menyusukan bayi cara paling cepat terutama bagi wanita yang baru melahirkan anak. Namun, ia tidak mudah bagi semua wanita terutama di awal penyusuan apatah lagi ia pengalaman pertama menyusukan bayi.

Sejak dulu lagi, susu ibu memang diakui mempunyai pelbagai nutrien penting diperlukan bayi untuk melindunginya daripada sebarang jangkitan dan penyakit. Antara kebaikan di dalam susu ibu termasuk antibodi, hormon, antivirus, antialahan dan antiparasit selain nutrien lain. 

Susu ibu dapat membantu memberi kesihatan yang lebih baik kepada bayi walaupun ketika itu ibu sedang sakit.Walaupun ibu sedang sakit, mereka masih perlu menyusukan bayi dan jangan gusar sekiranya penyakit akan menjangkiti si kecil.

Ini kerana apabila ibu sakit, badan akan mengeluarkan antibodi untuk melindungi ibu daripada terus sakit. Antibodi yang dikeluarkan tubuh si ibu akan mula meresap ke dalam susu yang juga baik untuk melindungi bayi daripada dijangkiti penyakit sama.

Selain itu, lazimnya selepas tempoh melahirkan bayi hingga tiga hari, ibu perlu memeluk si kecil untuk merasai sentuhan antara kulit ke kulit di samping terus menyusukannya sebagai satu bentuk pembelajaran kepada anak. 

Bagi memastikan bayi dapat menyusu sejak hari dilahirkan, suami harus membantu isteri memberitahu pihak hospital supaya mereka tidak memberikan susu formula menggunakan botol. Ia bagi mengelakkan bayi menolak untuk menyusu susu badan kerana lebih selesa dengan puting botol. 

Tambahnya, menyusukan bayi bukan hanya memberi kebaikan kepada si kecil malah ia turut melindungi kesihatan ibu, menggalakkan hubungan lebih erat antara mereka, cara merancang keluarga dan jangan tidak percaya, ia juga membantu mengurangkan berat badan. 

Apabila menyentuh perbelanjaan isi rumah pula, pemberian susu ibu juga dapat membantu menjimatkan kos malah bayi juga boleh menyusu di mana saja tanpa menyukarkan ibu bapa menyediakan keperluan mereka.  


Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) juga menggalakkan setiap ibu untuk memberi susu badan terutama pada enam bulan pertama secara eksklusif tanpa memberi susu formula dan air. Ia tidak bermakna tidak boleh memberi anak minum air langsung namun hanya jumlah yang sedikit.

Susu ibu saja sudah mencukupi kerana ia mengandungi 88.1 peratus air (susu), 3.8 peratus lemak, tujuh peratus laktosa, 0.9 peratus protein dan 0.2 lain-lain. Setiap ibu perlu tahu, air yang berlebihan pada bayi boleh mengundang bahaya dan sebaiknya elakkan memberi air selepas penyusuan. 

Perbezaan susu formula dengan susu ibu 

Sesetengah wanita menganggap susu formula lebih selamat dan baik jika diberi kepada bayi terutama bagi mereka yang menganggap payudara tidak dapat mengeluarkan susu badan mencukupi untuk anak kecil. Namun, ramai juga yang tidak mengambil kira beberapa perkara membabitkan susu formula yang tidak diketahui asal usulnya, kaedah pemprosesannya dan tempoh ia disimpan selepas diperah sebelum dijual di pasaran. 

Ia mungkin mengambil masa kira-kira dua tahun untuk dipasarkan manakala kos yang perlu dibelanjakan ibu bapa juga agak besar setiap bulan. Bertambah buruk apabila bayi mempunyai masalah alahan terhadap susu formula. 

Ada juga suami yang tidak mahu melihat isteri sakit ketika menyusukan bayi dan mengambil keputusan untuk menggalakkan anak diberi susu formula. Sebagai suami, mereka sepatutnya bertindak dan berperanan memberi sokongan kepada isteri untuk meneruskan pemberian susu badan kepada bayi, bukan melemahkan semangat mereka. 

Misalnya, wujud kebimbangan bersabit keselamatan penggunaan hormon rekaan untuk meningkatkan hasil susu daripada lembu (bovine growth hormone) selain disuntik dengan antibodi bagi mengelakkan sebarang jangkitan. 

Malah, kebersihan lembu juga tidak dapat dipastikan berbanding ibu yang membersihkan badan dengan mandi sekurang-kurangnya dua kali sehari. Disebabkan itu, mungkin ada sesetengah bayi yang mendapat alahan protein susu lembu (CMPA) sehingga boleh menyebabkan berlakunya anafilaksis iaitu reaksi alahan teruk dan boleh meragut nyawa. 

Bukan semua ibu tidak boleh mengeluarkan susu namun hanya satu hingga dua peratus saja daripada ibu yang tidak dapat menyusukan bayi disebabkan mereka mempunyai masalah berkaitan payudara. 


Justeru, kita perlu menggunakan kelebihan yang diberi kerana dapat mengeluarkan susu kepada bayi dengan secukupnya. Berbeza antara wanita, pengeluaran susu juga berlainan di kedua bahagian payudara. Susu ibu menyihatkan malah menariknya ia akan berubah menjadi lebih cair pada cuaca panas dan rasanya sedikit berkrim apabila cuaca sejuk bagi menunjukkan ia sesuai diberi pada bayi bila-bila masa tanpa air tambahan. 

Ini kerana, tubuh badan ibu akan mengeluarkan jumlah susu yang betul untuk bayi mengikut kesesuaian keadaan cuaca ketika itu. Tidak perlu risau mengenainya sedangkan perut bayi hanya sebesar sebiji ceri itu dapat diisi dengan lima hingga tujuh mililiter (ml) susu pada hari pertama. 

Pada hari ketiga ke atas pula, untuk memenuhkan perut bayi mereka hanya memerlukan susu sebanyak 20ml hingga 27ml manakala hari ke-10 pula 60ml hingga 80ml. Ia jelas menunjukkan susu ibu hanya diperlukan mengikut saiz besarnya perut bayi itu sendiri dan jumlahnya juga tidak banyak bagi mengenyangkan si kecil. 

Masa terbaik untuk menyusukan bayi apabila diperlukan atau lapan hingga 12 kali dalam 24 jam pada minggu pertama kelahiran. Pada malamnya pula, sekurang-kurangnya setiap empat jam ibu perlu menyusukan bayi dan jangan tunggu si kecil menangis baru hendak disusukan. 

Kenali payudara 

Pelbagai jenis puting payudara sama ada ia normal, rata atau sedikit ke dalam yang membuatkan ibu berasa sukar untuk menyusukan bayi. Sebelum memberi bayi susu badan, kita perlu tahu sedikit sebanyak mengenai payudara sebagai maklumat tambahan. 

Saluran susu dianggap sebagai tempat pengilangan kerana ia memiliki banyak saluran yang boleh menyimpan antara 30ml (sejam) hingga 60ml dalam tempat penyimpanan atau ‘tangki’. Disebabkan itu, ibu digalakkan untuk menyusukan bayi mereka setiap dua jam sekali. 

Terdapat dua hormon penting yang menggalakkan pengeluaran susu ibu iaitu oxytocin dan prolaktin. Oxytocin adalah hormon yang bertanggungjawab merangsang uterus bagi mempengaruhi kelahiran dan pengeluaran susu pada kelenjar mamari. 

Ia boleh dirangsang menerusi emosi atau mental ibu yang akan melancarkan pengeluaran susu ibu seperti kasih sayang yang terbit ketika menyusukan bayi. Apabila si ibu berasa sakit atau tertekan, secara tidak langsung ia akan menyebabkan hormon penting itu menurun. Disebabkan itu, ibu perlu tahu mengawal masalah atau suasana negatif yang berlaku di sekeliling mereka selepas bersalin. 

Suami juga boleh membantu isteri dengan memberi keceriaan kepada mereka bagi meningkatkan hormon berkenaan sekali gus membantu pengeluaran susu dengan secukupnya kepada bayi. Selain itu, untuk meningkatkan pengeluaran hormon berkenaan ibu juga boleh mendapatkan urutan bagi menenangkan diri sendiri. 

Selepas lima hingga 10 minit atau kurang tempoh penyusuan, penghasilan hormon prolaktin yang menggalakkan pengeluaran susu pula dirembeskan. Apabila bayi menghisap puting payudara, kelenjar pituitari akan menghasilkan lebih banyak prolaktin di dalam darah sekali gus meningkatkan pengeluaran susu. 

Ia membantu payudara menghasilkan lebih banyak susu untuk penyusuan berikutnya dan biasanya hormon berkenaan akan meningkat di dalam darah antara 30 minit selepas penyusuan. Hormon berkenaan akan kembali pada keadaan normal selepas melahirkan bayi sekiranya si ibu tidak menyusukan bayi mereka. 


Bukan itu saja, malah ibu juga perlu tahu kategori susu dikeluarkan pada payudara agar ia tidak disia-siakan begitu saja. Lazimnya, ibu akan mengalami tiga perubahan jenis susu badan yang dikeluarkan iaitu kolostrum atau susu awal dalam tempoh antara satu hingga tiga hari selepas melahirkan bayi. 

Kolostrum iaitu susu yang dihasilkan sewaktu kelahiran atau susu awal bayi bukan saja padat dengan zat, malah kaya dengan antibodi yang berupaya melindungi bayi daripada ancaman bakteria dan virus pembawa penyakit. 

Kedua, tempoh peralihan pengeluaran susu berlaku pada satu hingga dua minggu yang akan menunjukkan teksturnya agak cair berbanding di awal penyusuan manakala susu matang lebih pekat.


Cadangan Penyusuan

Izinkan saya berkongsi sedikit maklumat bersama anda tentang bagaimana supplement Shaklee dapat membantu anda. Ibu-ibu terutamanya yang masih lagi keliru mengenai penyususan secara semulajadi ini.

Terdapat 4 jenis set penyusuan popular, di bawah ini saya sertakan penerangan untuk memudahkan ibu-ibu membuat pilihan berdasarkan keperluan.


1. Set B

Mengandungi Multivitamin dengan dengan zat besi, Vitamin B, vitamin C dan Alfalfa
Nota : Alfalfa membantu membantu menghasilkan susu ibu dengan lebih cepat.

Untuk Siapa ?
  • Ibu yang TIDAK mempunyai masalah penyusuan (sekali pam dapat 3oz lebih)
  • Ibu yang mempunyai masalah sembelit dan masalah keputihan
  • Bayi yang mempunyai masalah eczema
  • Ibu yang mahu kekal sihat dan cantik
  • Ibu yang mahu memperkayakan nutrisi susu ibu
Kurang sesuai untuk ibu-ibu yang baru melahirkan atau sedang berpantang disebabkan ada sesetengah bayi yang mengalami jaundice dan sesetengah bayi mengalami cirit birit

2. Set Eu Four Pack

Mengandungi Multivitamin dengan dengan zat besi, Vitamin B, vitamin C dan Kalsium
Nota : Kalsium Shaklee di kenali dengan nama Ostematrix yang dilengkapi dengan kalsium, magnesium dan vitamin D

Untuk Siapa?
  • Ibu yang mengalami kemeruduman susu ketika haid (PMS)
  • Sangat membantu menghasilkan susu dengan cepat.
  • Sangat sesuai untuk ibu-ibu yang tidak minum susu dan alah kepada laktose.
  • Set ini membantu si ibu cergas, bertenaga walau kurang tidur.
  • Ibu yang hamil tetapi masih mampu menyusukan bayi
  • Ibu yang selalu cramp dan sakit belakang
3. Set E

Mengandungi Multivitamin lengkap dengan zat besi, Vitamin B, vitamin C, Kalsium dan Alfalfa
Nota: Set ini memberi kesan yang lebih yang tidak kurang bagusnya kerana kandungan Alfalfa yang mempunyai khasiat protien di dalamnya.

Untuk Siapa ?
  • Ibu yang sering keletihan melampau.
  • Ibu yang alah dengan susu lembu.
  • Ibu yang ada masalah kekurangan kalsium
  • Ibu yang stress dengan kerja seharian.
4. Set 3M

Mengandungi Multivitamin lengkap dengan zat besi, Vitamin B, Vitamin C, Kalsium, Alfalfa dan ESP
Nota : ESP membantu pengeluaran susuibu dengan lebih cepat

Untuk Siapa ?
Untuk ibu yang ada mengalami masalah penyusuan,maksud masalah penyusuan adalah :-
  • Tiada peningkatan pada kuantiti susuibu walau ibu telah melakukan perahan setiap 2 jam dan minum ai sekurang-kurangnya 3 litter sehari 
  • Masalah hasil perahan lambat keluar
  • Peranan set ini adalah untuk membantu membaiki kekurangan zat dari pemakanan yang diperlukan oleh badan agar tubuh si ibu dapat berfungsi dengan baik sekali.
  • Mempunyai stok susu yang sedikit
  • Untuk ibu yang baru mula nak menyimpan stok
  • Untuk ibu yang ingin relaktasi / induce relactation
  • Ibu yang punya anak kembar

Semoga artikel ini mampu membuka mata kebanyakan daripada kita untuk kembali breastfeeding sepenuhnya tanpa bergantung kepada susu formula dan lainnya yang pasti tidak dapat menandingi susu ciptaan Tuhan ini.

*Jika anda rasa artikel ini bermanfaat dan mampu mengubah kesihatan dan hidup rakan-rakan anda, sila klik butang LIKE di atas ye, mungkin ada kebaikannya pada orang lain dan diri anda. "What you give, you get more back".

0 comments :

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...