Wednesday 12 November 2014

Posted by Unknown On Wednesday, November 12, 2014

Assalamualaikum semua.

Semoga pagi anda hari ini aktif, ceria dan bahagia sentiasa.

Saya pun begitu. Tambahan pula setelah bersarapan segelas ESP Shaklee, badan terasa cergas di samping mendapat nutrisi penuh untuk diet dan sihat secara semulajadi.

APAKAH INDEKS GLISEMIK (GI)?

1. GI adalah indeks pengukuran dalam menentukan kedudukan karbohidrat berdasarkan impaknya terhadap paras gula atau glukosa dalam darah. 

2. GI diukur mengikut skala 0 hingga 100 mengikut kesan makanan kepada peningkatan gula dalam darah (glukosa). 0 adalah kadar GI terendah, manakala 100 adalah kadar GI tertinggi.

Secara ringkas, ukuran GI seperti berikut:

  • 0 - 55 :Peningkatan gula dalam darah secara perlahan.
  • 56 - 69: Peningkatan gula dalam darah secara sederhana.
  • 70 - 100: Peningkatan gula dalam darah secara cepat.

3. Hasilnya, GI terbahagi kepada 2 bahagian:

i) High Glysemic: 

  • Karbohidrat yang memecah dengan cepat mempunyai indeks glisemik (GI) yang tinggi.
  • Ia akan memecahkan gula dengan cepat dan menyebabkan paras glukosa dalam darah meningkat dengan pantas.


ii) Low Glysemic:

  • Karbohidrat yang memecah dengan perlahan mempunyai GI rendah.
  • Ia akan memecahkan gula dengan perlahan-lahan dan teratur sambil membebaskan glukosa ke dalam sistem badan kita pada kadar yang terkawal.
  • Makanan yang mempunyai GI yang rendah sangat lambat untuk dicerna dan diserap kerana pemecahan dan pembebasan glukosa adalah secara berperingkat-peringkat. 

4. Low Glysemic terbahagi kepada 2 kategori makanan:

i) "Tidak ada karbohidrat" - iaitu makanan yang pada keseluruhannya atau sebahagian besarnya terdiri daripada protein, lemak atau air. Ini meliputi:

  • Daging, ayam, ikan
  • Kekacang dan bijian
  • Telur, tauhu
  • Sayuran
  • Minyak 
  • Keju

ii) "Good karbohidrat" - iaitu makanan berkarbohidrat yang menyebabkan peningkatan kecil gula dalam darah apabila diambil/dimakan dalam saiz normal atau purata setiap hidangan.


Bahan utama ESP Shaklee adalah kacang soya. Kacang soya adalah kumpulan makanan yang mempunyai Indeks Glisemik atau GI yang rendah.

ESP PENTING KE UNTUK DIET?!

Jangan terkejut ye. ESP Shaklee mempunyai GI sebanyak 39 sahaja! Sangat rendahkan?! 

ESP termasuk dalam bahagian kumpulan makanan yang rendah Indeks Glisemik yang mesti menjadi rutin untuk golongan yang berdiet. Klik SINI untuk ketahui rahsianya.

Makanan dengan GI yang tinggi sangat tidak sesuai untuk golongan ini kerana kadar percernaan makanan sangat cepat dan pembebasan gula dalam darah (glukosa) sangat laju dan tinggi. Ini akan menyebabkan anda cepaat kenyang dan cepat lapar semula kerana pelepasan glukosa secara sekaligus.

ESP dengan GI rendah sangat sesuai untuk diet kerana mengekalkan paras glukosa dalam darah pada kadar yang rendah dengan kadar penyerapan yang sangat perlahan. Perut rasa kenyang dan badan terasa bertenaga sentiasa kerana pelepasan glukosa yang teratur.

Kalau lepas minum ESP Shaklee, perut rasa kenyang je. Jadi ianya sesuai dijadikan sebagai ‘meal replacement’. Jumlah kalori setiap hidangan (3 sudu besar) bagi ESP Shaklee hanyalah 105 kcal sahaja. 

Bayangkan jika biasanya kita mengambil nasi lemak sebagai sarapan. Nasi lemak mempunyai 389.5 kcal. Satu hidangan ESP Shaklee hanyalah 105 kcal, lebih kurang 1/3 daripada nilai kalori nasi lemak. 



Tak kenyang kalau minum ESP Shaklee saja semasa makan pagi? 

OK. Boleh minum ESP dan makan dua keping roti. Kalori 2 keping roti biasanya lebih kurang 140-150 kcal. Kalau dicampurkan kedua-dua kalori ESP dan roti, kalorinya masih rendah berbanding nasi lemak. Jadi tukar makan pagi kita dengan ESP Shaklee!

Jadi apabila kita berasa kenyang dalam tempoh yang lama, maka kuranglah kekerapan kita mengambil makanan lain. Kelebihan ESP Shaklee bukan sahaja untuk kuruskan badan tau. 

Sesiapa yang minum ESP Shaklee ni akan dapat kebaikan berganda. ESP juga memberi kesan kepada kecantikan kulit terutamnya. Ini sebabnya wanita sangat sukakan Shaklee. Klik SINI.

Apa lagi... Jom berdiet dengan ESP Shaklee.
Dapatkannya sekarang sebelum kehabisan stok!

Untuk maklumat lanjut, tempahan atau COD, sila:

SMS/WhatsApp/Telegram: 019-2486694


Mohd Taufiq
Motivator Kesihatan & Kejayaan

0 comments :

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...