Wednesday 10 December 2014

Posted by Unknown On Wednesday, December 10, 2014

Baik lelaki mahupun wanita, pasti tidak suka jika ada yang tersalah teka umur mereka berdasarkan wajah dan kedutan pada kulit muka.

Perkara tidak benar yang paling membahagiakan setiap orang adalah mengenai umurnya. Jika umur 30-an, tapi diteka berumur 20-an, sangat seronokkan?!

Jangan salah teka...kurangkan angka apabila bercakap tentang umur, jangan banyakkan angka tersebut, pasti anda disayangi. :)

# # # # #

Ramai tidak ambil berat fakta ini. Ketika usia mulai 25 tahun, kolagen dalam badan mula berkurangan walaupun badan boleh menghasilkan kolagennya sendiri dari makan minum seharian kita.

Kolagen merupakan protein yang paling banyak dalam badan. Ianya sangat diperlukan oleh tubuh badan untuk memelihara keremajaan dan keanjalan kulit, sendi, rawan, tulang dan gigi. Secara semulajadi terdapat lebih kurang 30% kolagen di dalam tubuh badan kita.

Masalah timbul apabila usia semakin meningkat. Penghasilan kolagen akan berkurangan 1.5% pada setiap tahun selepas usia 25 tahun. Selepas usia 45-50 tahun, badan kita akan kehilangan hampir separuh daripada kolagen yang ada!! 

Kerana itu, kolagen diambil sebagai makanan tambahan untuk mengatasi beberapa masalah kesihatan seperti osteoarthritis (sakit sendi), osteoporosis (sakit tulang), arteriosclerosis, di samping sebagai penegang dan memberi kekenyalan pada kulit.

# # # # #

Antara yang disenaraikan oleh oleh pakar perubatan ini adalah pengambilan supplemen antioksida:
 photo 999_zpsvx4xjakf.gif
VITAMIN C

 photo 999_zpsvx4xjakf.gif
VITAMIN E

 photo 999_zpsvx4xjakf.gif
OMEGA 3

 photo 999_zpsvx4xjakf.gif
PROTEIN

Klik pada gambar semua vitamin yang disenaraikan ini untuk bacaan lanjut.

# # # # #

Mengapa pengambilan supplement termasuk cara semulajadi (natural) pada pandangan kesihatan?

Kerana vitamin ini diproses daripada bahan semulajadi seperti buah-buahan atau sayuran yang biasanya boleh dimakan begitu sahaja. 

Atas sebab kealpaan kita mengambil makanan mengikut piramid makanan yang dianjurkan, maka pengambilan makanan tambahan adalah solusi dalam membekalkan vitamin dan zat galian terbaik untuk badan.

Sekian dahulu daripada saya.

Sekiranya ada sebarang persoalan dan ingin mendapatkan konsultasi, hubungi saya melalui:

SMS/WhatsApp/Telegram: 019-2486694

Mohd Taufiq
Motivator Kesihatan & Kejayaan

0 comments :

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...